Uzyskaj dostep do wszystkich treści!

Zaloguj się Nawiąż współpracę



Oświadczenia, Wyroki

Tu wykonasz badanie techniczne

Pojazdy

Wyposażanie skp

Wyposażenie warsztatów i ASO

Szkolenia

Prawo

Projekty aktów prawnych

Serwis informacyjny

Zasady techniki prawodawczej

Sprawa C513/15

postępowanie wszczęte przez „Agrodetalė” UAB

(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas)

Odesłanie prejudycjalne – Rynek wewnętrzny – Homologacja typu WE – Dyrektywa 2003/37/WE – Zakres stosowania – Ciągniki rolnicze lub leśne – Dostarczanie na rynek Unii Europejskiej i rejestrowanie używanych pojazdów przywiezionych z państwa trzeciego – Pojęcia „nowego pojazdu” i „wprowadzenia do użytku”

Streszczenie – wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 15 czerwca 2017 r.

1.        Zbliżanie ustawodawstw – Ciągniki rolnicze lub leśne – Procedura homologacji w Unii – Dyrektywa 2003/37 – Zakres stosowania – Używane ciągniki przywożone z państwa trzeciego, które nie były przedmiotem homologacji typu WE i które przeznaczone są jest do użytku w Unii po raz pierwszy – Włączenie

[dyrektywa 2003/37 Parlamentu Europejskiego i Rady, zmieniona dyrektywą 2014/44, art. 4 ust. 1 lit. a), art. 7 ust. 1]

2.        Zbliżanie ustawodawstw – Ciągniki rolnicze lub leśne – Procedura homologacji w Unii – Dyrektywa 2003/37 – Zakres stosowania – Pojazdy używane kategorii T1, T2 i T3, przywożone z państwa trzeciego i wprowadzane do użytku od dnia 1 lipca 2009 r. – Włączenie

[dyrektywa 2003/37 Parlamentu Europejskiego i Rady, zmieniona dyrektywą 2014/44, art. 23 ust. 1 lit. b)]

1.      Dyrektywa 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi oraz uchylająca dyrektywę 74/150/EWG (Dz.U. 2003, L 171, s. 1), zmieniona dyrektywą Komisji 2014/44/UE z dnia 18 marca 2014 r., powinna być interpretowana w ten sposób, że wprowadzenie do użytku i zarejestrowanie w państwie członkowskim używanych ciągników przywiezionych z państwa trzeciego jest uzależnione od spełnienia wymogów technicznych przewidzianych w tej dyrektywie.

Procedura homologacji typu WE przewidziana przez prawodawcę Unii jest więc oparta na zasadzie wzajemnego uznawania kontroli zgodności z wymogami przewidzianymi przez dyrektywę 2003/37 oraz przez oddzielne dyrektywy wymienione w rozdziale B załącznika II do tej dyrektywy, przeprowadzanych przez organy zatwierdzające różnych państw członkowskich (zob. podobnie wyrok z dnia 18 listopada 2010 r., Lahousse i Lavichy, C‑142/09, EU:C:2010:694, pkt 27). Jej celem jest zapewnienie i promowanie funkcjonowania rynku wewnętrznego przy zachowaniu bezpieczeństwa ruchu drogowego, jakości środowiska i bezpieczeństwa pracy. Przy uwzględnieniu tych cech system ustanowiony przez dyrektywę ma dotyczyć, jeśli chodzi o pojazdy wyprodukowane na terytorium Unii, nowych pojazdów. Wszystkie pojazdy, które jako nowe były objęte dyrektywa 2003/37 i zostały wprowadzone do użytku w Unii, w konsekwencji podlegały homologacji typu WE.

Należy jednak wskazać, jak uczynił to rzecznik generalny w pkt 66 opinii, że system ustanowiony przez dyrektywę 2003/37 ma na celu zapewnienie, że wszystkie pojazdy, nowe lub używane, należące do określonych kategorii i wprowadzane po raz pierwszy na rynek Unii, od dnia 1 lipca 2009 r., jeśli chodzi o pojazdy kategorii T1, T2 i T3, spełniają wymagania techniczne przewidziane w tej dyrektywie. W tej sytuacji należy stwierdzić, że pojazd używany przywieziony z państwa trzeciego, który nie był przedmiotem homologacji typu WE i który przeznaczony jest do użytku w Unii po raz pierwszy, jest „nowym pojazdem” w rozumieniu dyrektywy 2003/37.

(zob. pkt 27, 30, 31, 36, 37; pkt 1 sentencji)

2.      Artykuł 23 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2003/37, zmienionej dyrektywą 2014/44, powinien być interpretowany w ten sposób, że przepisy tej dyrektywy mają zastosowanie do pojazdów używanych kategorii T1, T2 i T3, przywiezionych z państwa trzeciego, jeżeli pojazdy te zostały po raz pierwszy wprowadzone do użytku na obszarze Unii Europejskiej od dnia 1 lipca 2009 r.

(zob. pkt 39; pkt 2 sentencji)

 

Żródło: https://curia.europa.eu/