STOWARZYSZENIE INŻYNIERÓW I TECHNIKÓW KOMUNIKACJI RP
ODDZIAŁ W KROŚNIE
Polish Association of Engineers & Technicians of Transportation Department in Krosno
38-400 Krosno ul. Lewakowskiego 53 Tel./fax 13/432-30-12
e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. www.klubdiagnosty.pl
Konto Bankowe: PKO BP S.A. O/Krosno Nr 94 1020 2964 0000 6702 0065 9177
REGON: 370018453 NIP: 684-10-59-472
Krosno, dnia 28.06.2019 r.
Pan Mateusz Morawiecki - Prezes Rady Ministrów
00-583 Warszawa
Al. Ujazdowskie 1/3
Dotyczy: demontaż atrybutów w pojeździe a wpisy w dowodach rejestracyjnych
Szanowny Panie Premierze
Niniejszym pismem pragniemy poinformować o kolejnym zagadnieniu dotyczącym pracy zarówno diagnostów samochodowych jak i urzędników rejestrujących pojazdy – tym razem przedstawiamy brak konkretnych i jednoznacznych przepisów, na podstawie których należy wykreślać z dowodów rejestracyjnych adnotacje urzędowe np. „TAXI”, „L”, itp.
Na wstępie należy stwierdzić, iż z ustawy – Prawo o ruchu drogowym wynika, że właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym. Faktem jest, że urzędnik nie ma możliwości prawnej wykreślenia adnotacji urzędowej o treści np. „TAXI”, „L” itp. bez pozyskania stosownego potwierdzenia tj. zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów z wynikiem pozytywnym z przeprowadzonego badania technicznego. Niepokojące, także jest podejmowanie czynności administracyjnych w niektórych urzędach z pominięciem podanych wymogów. Potwierdzenie przedstawionych reguł postepowania odnajdujemy w § 5 ust. 1 pkt 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach. Przepis ten wskazuje, iż w przypadku zgłoszenia przez właściciela pojazdu zmian, o których mowa w art. 78 ust. 2 pkt 2 ustawy, organ rejestrujący, z zastrzeżeniem ust. 2-5, stosownie do zgłoszonych zmian stosuje odpowiednio art. 81 ustawy. Z kolei wskazany art. 81 ustawy nawiązuje do badań technicznych, których przeprowadzenie wiąże się z ich udokumentowaniem poprzez wystawienie zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym. W takim razie samo okazanie urzędnikowi organu rejestrującego np. faktury VAT za demontaż atrybutów stawianych taksówce, nie potwierdza i nie wystarczy do stwierdzenia czy po demontażu nie zmienił się stan techniczny pojazdu – dokument jakim jest faktura VAT potwierdza jedynie zaistniałą transakcję umawiających się ze sobą stron.
W sytuacji, gdy właściciel zdemontuje atrybuty TAXI, nie można przeprowadzić:
- dodatkowego badania technicznego pojazdu, który ma być używany jako taksówka (art. 81 ust. 11 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym) – bowiem pojazd ten jako taksówka nie ma być dalej używany,
- dodatkowego badania technicznego pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym (art. 81 ust. 11 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym) – bowiem żadne zmiany konstrukcyjne nie zostały dokonane ani żadne elementy nie zostały wymienione, lecz zdemontowane.
Ponadto diagnosta samochodowy nie postąpi w zgodzie z obowiązującymi przepisami, gdy po przeprowadzonym badaniu okresowym określi wynik badania technicznego jako pozytywny, wskazując w uwagach zamieszczonych w rzeczonym zaświadczeniu, iż zdemontowano atrybuty związane z taksówką.
Naszym zdaniem, aby zwiększyć bezpieczeństwo prawne stron postepowania najprostszym rozwiązaniem byłoby wydać dyspozycje prawne skonstruowane w sposób bardziej czytelny, co znacznie ułatwiłoby pracę diagnostom samochodowym i pracownikom organów rejestrujących pojazdy. W ustawie – Prawo o ruchu drogowym w art. 81 ust. 11 należałoby uwzględnić opisany rodzaj badania technicznego, natomiast w rozporządzeniu w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 776 z późn. zm.) powinien zostać wskazany zakres i sposób przeprowadzenia takiego badania technicznego. Istotnym jest także dodanie nowej pozycji w tabeli opłat za badania techniczne pojazdów stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. Nr. 223 poz. 2261 z późn. zm.).
Wówczas wyeliminowane zostaną wszelkie wątpliwości dotyczące właściwego postępowania.
Z poważaniem
Prezes Zarządu – mgr Krzysztof Mikosz