Uzyskaj dostep do wszystkich treści!

Zaloguj się Nawiąż współpracę



Oświadczenia, Wyroki

Tu wykonasz badanie techniczne

Pojazdy

Wyposażanie skp

Wyposażenie warsztatów i ASO

Szkolenia

Prawo

Projekty aktów prawnych

Serwis informacyjny

Zasady techniki prawodawczej

 

Strategia działań w kierunku usprawnienia systemu badań technicznych pojazdów oraz poprawienia ich jakości, wypracowana przez grupę roboczą powołaną w przedmiotowej sprawie

 

 

Załącznik do notatki z dnia 02.04.2013 roku

 

Lp.

Teza

Uzasadnienie

Poparcie dla tezy

Tryb wdrożenia

15.

Uznanie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia badań technicznych pojazdów za działalność licencjonowaną lub wymagająca zezwolenia.

Wszystkie organizacje zgadzają się z wprowadzeniem systemu racjonalizacji powstania nowych stacji kontroli pojazdów.

Według opinii PISKP stacja kontroli pojazdów pełni rolę reprezentanta Państwa w zakresie zapewnienia obywatelom bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Obecny niczym nie limitowany wzrost ilości stacji doprowadził do konkurowania o klienta kosztem jakości badań technicznych co prowadzi do licznych patologii w tym unikania wykonywania badań z wynikiem negatywnym. Obecnie stacje prowadzi wiele osób które nie maja żadnego doświadczenia i wiedzy w zakresie techniki samochodowej. Dla nich inwestycja w wybudowanie SKP ma być jedynie środkiem do uzyskania szybkiego zarobku. Z naszego doświadczenia wynika że skala patologii na takich stacjach jest największa, albowiem na drugi plan schodzi jakość badań technicznych a najważniejszy jest sukces ekonomiczny. Otwarcie nowej stacji w rejonie, gdzie już funkcjonuje wiele innych, a potrzeby społeczne w zakresie badań są zaspokojone, powoduje zaostrzenie walki konkurencyjnej o klienta a tym samym obniżenie jakości wykonywanych badań. Przedsiębiorcy i diagności zakładają, że aby liczyć się nadal na rynku nie mogą wykonywać badań niezgodnie z wolą ich klientów, bez względu na stan ich pojazdów, co stoi całkowicie w sprzecznością z ideą obligatoryjnych badań technicznych. W naszej ocenie trudno pogodzić interes publiczny jakim jest bezpieczeństwo w ruchu drogowym z koniecznością konkurowania przez przedsiębiorcę z coraz większą nieuczciwą konkurencją na rynku.

Działalność w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego nie może być w pełni działalnością wolnorynkową. Konieczne jest uchylenie art. 83 ust. 2 ustawy, oraz wprowadzenie zapisu, iż działalność związana z prowadzeniem SKP jest działalnością wymagającą uzyskania licencji od starosty. Obecnie działający przedsiębiorcy otrzymują licencję z mocy prawa. Natomiast otwierający SKP powinni otrzymywać licencję, o ile spełnione będzie kryterium nienasycenia rynku w danym powiecie wg wskaźnika np. uzależnionego od ilości pojazdów zarejestrowanych, w przeliczeniu na działające linie diagnostyczne. Starostwa powinny podawać do informacji publicznej o liczbie badań wykonanych w roku poprzednim.

PISKP uważa, że problem lawinowego wzrostu stacji jest główną przyczyną obniżenia jakości badań technicznych. 1

 

 

 

Warszawa dnia 5 lutego 2014 roku.

 

Lp.

Teza

Propozycja wdrożenia tezy

15.

Uznanie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia badań technicznych pojazdów za działalność związaną z odpowiedzialnością Państwa za bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

W ustawie PORD wprowadzić definicję badania technicznego, stacji kontroli pojazdów oraz upoważnionego diagnosty, jako:

- badanie techniczne pojazdu – zespół urzędowych czynności kontrolnych, nie będących usługą świadczoną w warunkach wolnej konkurencji, z określoną urzędowo opłatą, wykonywanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, na podstawie przepisów prawa przez uprawnionego diagnostę samochodowego na stacji kontroli pojazdów potwierdzających spełnianie przez pojazd odpowiednich warunków lub wymagań technicznych w celu stwierdzenia jego przydatności do ruchu drogowego i spełnienia wymagań w zakresie ochrony środowiska.

- uprawniony diagnosta – osoba uprawniona przez państwo członkowie lub jego właściwą władzę do wykonywania badań technicznych w stacji kontroli pojazdów;

- stacja kontroli pojazdów – miejsce prowadzone przez podmiot uprawniony przez państwo, w którym wykonywane są badania techniczne pojazdów.

 

Zdanie odrębne do proponowanego brzmienia zapisu zakresie fragmentu „nie będących usługą świadczoną w warunkach wolnej konkurencji” zgłosiły PZPM, ZDS, STM, ZPP, SDCM, uważając iż cel kryjący się za zacytowanym fragmentem może być skutecznie zrealizowany poprzez wprowadzenie odrębnego przepisu mówiącego, że opłata za przeprowadzone badanie techniczne ma charakter sztywny. Niedopuszczalne jest prowadzenie przez stacje kontroli pojazdów działań reklamowych, gratyfikacyjnych itp.

 

 

Komentarze: