Strategia działań w kierunku usprawnienia systemu badań technicznych pojazdów oraz poprawienia ich jakości, wypracowana przez grupę roboczą powołaną w przedmiotowej sprawie
Załącznik do notatki z dnia 02.04.2013 roku
Lp. |
Teza |
Uzasadnienie |
Poparcie dla tezy |
Tryb wdrożenia |
14. |
Wprowadzenie zasady okresowej kontroli i kalibracji urządzeń kontrolno – pomiarowych stanowiących wyposażenie stacji kontroli pojazdów zgodnie z zaleceniami producenta urządzenia, przez uprawniony do tego rodzaju działalności specjalistyczny serwis. |
Dotychczas stosowany system kontroli eksploatacyjnej wyposażenia kontrolno – pomiarowego, w praktyce ogranicza się jedynie do terminowego wypełniania, przez przedsiębiorcę prowadzącego SKP, lub przez wyznaczonego pracownika stacji, karty okresowej kontroli eksploatacyjnej urządzenia lub przyrządu bez jego sprawdzenia. Wprowadzenia obowiązku cyklicznych kontroli oraz kalibracji urządzeń kontrolno – pomiarowych, przez osoby posiadające odpowiednią wiedzę, dokumentację oraz sprzęt kalibracyjny, będzie miało realny wpływ na podniesienie rzetelności oraz wiarygodności przeprowadzanych badań technicznych pojazdów. Cykliczne kontrole przez uprawniony (specjalistyczny) serwis uzależnione powinny być nie tylko w odniesieniu do czasu, ale do ilości wykonywanych badań. Brak poświadczeń wydanych przez specjalistyczny serwis spowoduje sankcje wynikające z art. 83b ustawy PoRD. |
Dziewięć organizacji poparło zaproponowaną tezę. | 1 |
Warszawa dnia 5 lutego 2014 roku.
Lp. |
Teza |
Propozycja wdrożenia tezy |
||
14. |
Wprowadzenie zasady okresowej kontroli i kalibracji urządzeń kontrolno – pomiarowych stanowiących wyposażenie stacji kontroli pojazdów zgodnie z zaleceniami producenta urządzenia, przez uprawniony do tego rodzaju działalności specjalistyczny serwis. |
W rozporządzeniu dotyczącym szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów w § 14 ust. 11 wprowadzić zapis w którym zostanie zamieszczony wykaz urządzeń i przyrządów kontrolno – pomiarowych co do których wymagane będzie wykonanie przez uprawniony serwis okresowej kontroli eksploatacyjnej. Do grupy w/w urządzeń powinny być zaliczone urządzenia: - urządzenie do kontroli działania hamulców; - urządzenie do badania skuteczności tłumienia drgań zawieszenia pojazdu; Kalibracja urządzeń powinna być dokonywana w cyklach co 12 miesięcy. PISKP, POLGAS oraz ITS zgłasza zdanie odrębne do powyższej propozycji. Urządzenie do kontroli działania hamulców powinno być kalibrowane nie rzadziej niż co 24 miesiące, oraz analizatory spalin nie rzadziej niż 12 miesięcy w oparciu o projekt „nowej Dyrektywy” oraz normę ISO 21069. |
Komentarze: