Uzyskaj dostep do wszystkich treści!

Zaloguj się Nawiąż współpracę



Oświadczenia, Wyroki

Tu wykonasz badanie techniczne

Pojazdy

Wyposażanie skp

Wyposażenie warsztatów i ASO

Szkolenia

Prawo

Projekty aktów prawnych

Serwis informacyjny

Zasady techniki prawodawczej

 

Strategia działań w kierunku usprawnienia systemu badań technicznych pojazdów oraz poprawienia ich jakości, wypracowana przez grupę roboczą powołaną w przedmiotowej sprawie

 

 

Załącznik do notatki z dnia 02.04.2013 roku

 

Lp.

Teza

Uzasadnienie

Poparcie dla tezy

Tryb wdrożenia

 1.

Wprowadzenie ujednoliconych programów funkcjonujących na SKP (rejestr badań technicznych SKP).

Określenie minimalnych standardów systemów teleinformatycznych do obsługi SKP

Działania te mają na celu wprowadzenie możliwości przesyłania informacji dotyczących przeprowadzonych badań i ich wyników w systemie ON-LINE. Ponadto możliwość umieszczenia tych informacji w systemie CEP oraz udostępnienie ich diagnostom. Propozycja ułatwi wykonywanie badań, prowadzenie statystyk i monitorowanie jakości badań technicznych.

Propozycja ta ma również doprowadzić do obowiązku archiwizacji wyników badań ze wskazanych urządzeń – w pierwszym etapie w formie wydruków na papierze lub elektronicznej, lub w formie dokumentów elektronicznych dołączonych do rejestru badań Natomiast docelowo programy mają umożliwiać archiwizację wyników badań w wersji elektronicznej. Bezpośrednio z urządzeń. Docelowo wyniki badań mają być przesyłane online do CEP co wymaga aby urządzenia już teraz sprzedawane były do tego przystosowane.

 

Od 2004 roku na stacjach obecnie działa już co najmniej kilka programów do prowadzenia elektronicznego rejestru badań technicznych pojazdów. W kontekście powyższego niezasadnym jest przechowywanie wydruków w formie papierowej. Wydruki takie powinny być digitalizowane i umieszczane w bazie programu.

Dodatkowo należy stwierdzić, że obecnie przy przesyłaniu danych do CEP wprowadzono już jednolity format wymiany danych pomiędzy różnymi systemami do prowadzenia rejestru badań (plik XML) i stoimy na stanowisku, że należy zachować różnorodność programu na rynku a jedynie wprowadzić w oparciu o nie jednolity standard wymiany danych.

Poparcie zgłosiło dziewięć organizacji. 2
 1a.

Stworzenie centralnego rejestru badań technicznych pojazdów oraz ich wyników dostępnych ON-LINE

2
 1b.

Wprowadzenie obowiązku archiwizacji wyników badań ze wskazanych urządzeń kontrolno – pomiarowych.

1

 

Warszawa dnia 5 lutego 2014 roku

 

Lp.

Teza

Propozycja wdrożenia tezy

 1.  

Wprowadzenie ujednoliconych programów funkcjonujących na SKP (rejestr badań technicznych SKP).

 

Określenie minimalnych standardów systemów teleinformatycznych do obsługi SKP

  

W ustawie Prawo o ruchu drogowym rozszerzyć zapisy art.80 a, o zapis dotyczący stworzenia centralnego rejestru badań technicznych pojazdów, w którym również zostaną określone wymagania dotyczące połączenia ON-LINE wszystkich stacji kontroli pojazdów.

 

W rozporządzeniu w sprawie sposobu i zakresu badań technicznych pojazdów dodać § 4a, o obowiązku dokonywania archiwizacji wyników badań pojazdów o dmc do 3,5 t (w pierwszym etapie wyników badań przechowywanych w programie do obsługi stacji kontroli pojazdów, w drugim etapie w postaci automatycznego transferu z urządzenia do programu), z następujących urządzeń: urządzenie do kontroli działania hamulców, analizator spalin/dymomierz, kody błędów zarejestrowane w systemie OBD, oraz zdjęcie pojazdu na stanowisku kontrolnym i zdjęcie licznika drogomierza.

 

Wprowadzenie przepisu dotyczącego pierwszego etapu powinno być poprzedzone okresem przejściowym nie dłuższym niż 2 lata, natomiast drugi etap powinien być realizowany w przypadku wprowadzenia na stację kontroli pojazdów nowych urządzeń.

 

Powyższą propozycję akceptują: SDCM, STM, ZPP, PZPM, ZDS, TDT, POLGAS.

 

Z powyższym zapisem nie zgadza się: PISKP oraz ITS, którzy popierają idee archiwizacji, ale stoją na stanowisku, iż archiwizacja wyników z badań powinna być realizowana w sposób automatyczny przy użyciu protokołu szyfrowanego. Z uwagi na obawę o obecnie eksploatowane urządzenia ITS oraz PISKP uważa, że drogą realizacji powyższego byłoby wyłonienie grupy badawczej, która opracuje program wdrożenia powyższego z uwzględnieniem zmian systemowych, formalnych, prawnych oraz certyfikacyjnych.

 

Rozszerzyć zapis art. 80c ustawy PORD o stacje kontroli pojazdów, jako podmioty uprawnione do nieodpłatnego dostępu w zakresie odczytu niektórych danych (dane techniczne pojazdów).  

1a.

Stworzenie centralnego rejestru badań technicznych pojazdów oraz ich wyników dostępnych ON-LINE

1b.

Wprowadzenie obowiązku archiwizacji wyników badań ze wskazanych urządzeń kontrolno – pomiarowych.

 

 

Komentarze: