Uzyskaj dostep do wszystkich treści!

Zaloguj się Nawiąż współpracę



Oświadczenia, Wyroki

Tu wykonasz badanie techniczne

Pojazdy

Wyposażanie skp

Wyposażenie warsztatów i ASO

Szkolenia

Prawo

Projekty aktów prawnych

Serwis informacyjny

Zasady techniki prawodawczej

Interpelacja nr 9299

do ministra infrastruktury

w sprawie potrzeby ujednolicenia procedur rejestracyjnych dotyczących przyczep kempingowych z krajów UE, w tym Irlandii

Zgłaszający: Małgorzata Pępek

Data wpływu: 14-04-2025

Szanowny Panie Ministrze!

Zwracam się do Pana Ministra w imieniu obywateli, którzy napotykają powtarzające się trudności przy rejestracji w Polsce przyczep kempingowych sprowadzonych z Republiki Irlandii. Sprawa ta była już przedmiotem mojej interpelacji nr 34625 z poprzedniej kadencji, w której opisałam przypadek mieszkańca gminy Wilkowice, któremu odmówiono rejestracji przyczepy w Starostwie Powiatowym w Bielsku-Białej z powodu braku dokumentu rejestracyjnego, który – jak wynika z informacji irlandzkich – nie jest tam wymagany przy przyczepach o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg.

Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi z 2022 roku potwierdziło, że w Republice Irlandii rejestracji podlegają wyłącznie przyczepy o DMC powyżej 3,5 tony, a dokumenty rejestracyjne nie są wydawane dla przyczep lżejszych, tym samym brak dokumentu rejestracyjnego nie może być podstawą do odmowy rejestracji takiej przyczepy w Polsce.

Pomimo tej informacji, obywatele nadal otrzymują sprzeczne decyzje w zależności od interpretacji lokalnych wydziałów komunikacji. Niektóre urzędy w Polsce dopuściły rejestrację na podstawie umowy kupna i pozytywnego badania technicznego, inne wymagają dodatkowych dokumentów, np. świadectwa zgodności WE (tzw. CoC) albo dokumentu rejestracyjnego z Irlandii, którego fizycznie nie da się uzyskać.

Prowadzi to do niejednolitego stosowania prawa, uznaniowego traktowania obywateli i wydłużania czasu rejestracji — a w wielu przypadkach nawet do jej całkowitej niemożliwości. Sytuacja szczególnie utrudnia funkcjonowanie użytkownikom przyczep w okresie wakacyjnym.

W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z prośbą o jednoznaczne stanowisko i uprzejmie proszę o odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje opublikowanie – i przekazanie do wiadomości starostw oraz organów rejestrujących – aktualnych i jednoznacznych wytycznych dotyczących rejestracji przyczep kempingowych sprowadzonych z Republiki Irlandii i Wielkiej Brytanii, które nigdy nie podlegały obowiązkowi rejestracji w tych krajach?
  2. Jakie dokumenty – zgodnie z aktualnym stanem prawnym – są wymagane przy rejestracji w Polsce używanej, ale nigdy wcześniej niezarejestrowanej w kraju pochodzenia przyczepy kempingowej z Irlandii?
  3. Czy brak dokumentu rejestracyjnego, wynikający z braku obowiązku jego posiadania w kraju pochodzenia, może być jednoznacznie uznany za okoliczność, która nie wyklucza możliwości skutecznego złożenia wniosku o rejestrację w Polsce?
  4. Czy ministerstwo przewiduje w najbliższym czasie działania informacyjne lub szkoleniowe dla organów rejestrujących, mające na celu ujednolicenie stanowisk w sprawach rejestracji pojazdów i przyczep sprowadzanych z państw członkowskich Unii Europejskiej, w których procedury rejestracji odbiegają od polskich standardów?
  5. Czy możliwe jest opublikowanie oficjalnego stanowiska ministerstwa (np. w formie komunikatu na stronie gov.pl), które obywatele mogliby przedkładać organom rejestrującym w celu ułatwienia procedury rejestracji pojazdów z Irlandii bez rejestracji pierwotnej?

Z wyrazami szacunku

Małgorzata Pępek
Poseł na Sejm RP