Uzyskaj dostep do wszystkich treści!

Zaloguj się Nawiąż współpracę



Oświadczenia, Wyroki

Tu wykonasz badanie techniczne

Pojazdy

Wyposażanie skp

Wyposażenie warsztatów i ASO

Szkolenia

Prawo

Projekty aktów prawnych

Serwis informacyjny

Zasady techniki prawodawczej

Interpelacja nr 32487

do ministra infrastruktury

w sprawie przychodów stacji kontroli pojazdów w świetle obowiązków przewidzianych w projekcie ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UC48)

Zgłaszający: Arkadiusz Marchewka

Data wpływu: 24-03-2022

Szanowny Panie Ministrze,

pod numerem UC48 w wykazie prac Rady Ministrów procedowany jest projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy mają zaostrzyć kontrole, jakim poddawane będą stacje kontroli pojazdów. W myśl nowelizacji starosta przynajmniej raz w roku będzie musiał sprawdzać warunki lokalowe i sprzętowe stacji kontroli pojazdów działających na terenie powiatu, a także prawidłowość prowadzenia dokumentacji. W razie wykrycia nieprawidłowości przedsiębiorca będzie musiał liczyć się z karą finansową. Jeśli uchybienia zostaną zauważone również podczas drugiej kontroli, przedsiębiorca zostanie objęty zakazem prowadzenia stacji kontroli pojazdów. Zwiększone mają zostać również wymogi względem osób kontrolujących stacje kontroli pojazdów. Od 1 września 2022 r. na takim stanowisku będą mogły pracować jedynie osoby mające średnie wykształcenie branżowe lub średnie wykształcenie oraz przynajmniej trzyletnią praktykę. Takie same będą minimalne wymogi względem samych diagnostów. Wprowadzony zostanie także obowiązek fotografowania pojazdów poddawanych kontroli i przechowywania ich fotografii przez pięć lat.

W konsekwencji stacje kontroli pojazdów będą musiały ponieść dodatkowe wydatki w celu zapewnienia odpowiedniej kadry pracowników posiadających stosowne wykształcenie oraz metod bezpiecznej archiwizacji wykonanych fotografii. Dodatkowo wydłużenie czasu potrzebnego na przeprowadzenie kontroli (w wyniku konieczności sfotografowania badanego pojazdu) może przyczynić się do zmniejszenia liczby pojazdów, jaką będzie można skontrolować w ciągu jednego dnia pracy. Przychody stacji kontroli pojazdów nie zwiększą się zaś w żaden sposób.

Zgodnie z projektem nowelizacji właściciele pojazdów, którzy zgłoszą się w celu przeprowadzenia badania po upływie 30 dni od daty badania wyznaczonej podczas poprzedniej kontroli, będą musieli zapłacić opłatę za badanie techniczne w podwójnej wysokości. Opłata dodatkowa będzie jednak przychodem Transportowego Dozoru Technicznego, a nie właściciela stacji kontroli pojazdów. W tym kontekście warto rozważyć, aby opłata dodatkowa za przekroczenie o ponad 30 dni terminu na wykonanie przeglądu technicznego stanowiła przychód stacji kontroli pojazdów. Pozwoliłoby to bowiem przynajmniej częściowo zrekompensować wydatki, jakie stacje kontroli pojazdów będą musiały ponieść w celu podołania nowym, przewidywanym obowiązkom.

Biorąc powyższe pod uwagę, kieruję do Pana Ministra następujące pytania:

  1. Dlaczego zgodnie z projektem opłata dodatkowa za przekroczenie o ponad 30 dni terminu badania technicznego będzie przychodem Transportowego Dozoru Technicznego, a nie właściciela stacji kontroli pojazdów?
  2. Czy Rada Ministrów rozważy zmianę projektowanych przepisów tak, aby opłata dodatkowa za przekroczenie o ponad 30 dni terminu badania technicznego była przychodem właściciela stacji kontroli pojazdów, a nie Transportowego Dozoru Technicznego?

Z poważaniem

Arkadiusz Marchewka