Interpelacja nr 31168
do ministra infrastruktury
w sprawie poboru opłat za badania techniczne pojazdów
Zgłaszający: Arkadiusz Marchewka
Data wpływu: 04-02-2022
Szanowny Panie Ministrze!
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów pozostaje co do zasady niezmienione od 17 lat. Trzy nowelizacje tego rozporządzenia, jakich dokonano od momentu jego wydania, nie zmieniły wysokości opłat za badania techniczne najpopularniejszych w Polsce pojazdów, które podlegają obowiązkowi takich badań, czyli samochodów osobowych. W konsekwencji opłata za badanie techniczne samochodu osobowego wynosi od 17 lat, niezmiennie 98 złotych. W tym czasie doszło jednak do znaczącego wzrostu wynagrodzeń oraz cen towarów i usług, co ma istotny wpływ na wysokość kosztów prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu stacji kontroli pojazdów. Koszty te nie mogą jednak zostać zrekompensowane przez podniesienie cen usług, gdyż ceny te regulowane są wymienionym wyżej rozporządzeniem. Jakkolwiek zdaję sobie przy tym sprawę, że wzrost kosztów prowadzenia działalności został częściowo zrekompensowany stacjom kontroli pojazdów poprzez wzrost liczby pojazdów zarejestrowanych w Polsce, co jest jednoznaczne ze zwiększeniem ilości klientów, to jednak zagadnienie relacji kosztów prowadzenia działalności i cen badań technicznych wymaga całościowej analizy.
W odpowiedzi na interpelację nr 9961 w sprawie opłacalności wykonywania przeglądów technicznych pojazdów przez stacje kontroli pojazdów, pan Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, stwierdził, że wprowadzenie rekompensat dla przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów z tytułu wzrostu kosztów prowadzenia tej działalności „może wzbudzać wątpliwość pod kątem uprzywilejowanego traktowania wybranej grupy przedsiębiorców” i dlatego propozycja ta nie jest rozważana. Chciałbym jednakże zwrócić uwagę na ważny aspekt, który musi być rozważony podczas analizy tego typu rozwiązania, a mianowicie na fakt, że działalność w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów jest działalnością silnie regulowaną. Nie można zatem mówić o istnieniu wolnego rynku stacji kontroli pojazdów, przede wszystkim ze względu na fakt, że ceny za usługi na tym rynku są regulowane. Rekompensaty nie byłyby zatem przejawem uprzywilejowania określonej grupy przedsiębiorców, ale formą wyrównania strat ponoszonych w związku z brakiem możliwości podniesienia cen usług. Biorąc powyższe pod uwagę, kieruję do Pana Ministra następujące pytania:
- Czy ministerstwo ponownie rozważy pomysł wprowadzenia rekompensat dla stacji kontroli pojazdów z tytułu wzrostu cen towarów, usług i wynagrodzeń na przestrzeni ostatnich 17 lat?
- W jaki sposób projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UC48), który zakłada zmiany w systemie badań technicznych pojazdów, wpłynie na system poboru opłat za badania techniczne pojazdów?
Z poważaniem
Arkadiusz Marchewka