Interpelacja nr 8375
do ministra infrastruktury
w sprawie nielegalnego importu i rejestracji ciągników rolniczych MTZ Belarus oraz bezczynności odpowiednich organów państwowych w przeciwdziałaniu temu procederowi - ponowna
Zgłaszający: Jarosław Sachajko
Data wpływu: 15-05-2025
W nawiązaniu do odpowiedzi wiceministra infrastruktury pana Stanisława Bukowca, udzielonej na interpelację nr 8375, niniejszym kieruję interpelację ponowną, zawierającą szereg poważnych zarzutów i wskazującą na systemowy charakter wieloletnich nieprawidłowości w zakresie nielegalnej rejestracji ciągników rolniczych sprowadzanych z zagranicy, w szczególności marki MTZ Belarus.
Zarzucam Ministerstwu Infrastruktury – a także kierownictwu Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) – zaniechania, celowe utrzymywanie wadliwych przepisów wykonawczych oraz wieloletnie wprowadzanie urzędników wydziałów komunikacji w błąd. Doprowadziło to do powszechnego procederu rejestracji pojazdów nieposiadających wymaganych dokumentów homologacyjnych, co jest sprzeczne z przepisami prawa krajowego i unijnego, a także narusza elementarne zasady bezpieczeństwa i uczciwej konkurencji.
W odpowiedzi ministra znalazły się m.in. twierdzenia o rzekomych rozbieżnościach interpretacyjnych w zakresie pojęcia „nowego pojazdu” oraz wykładni art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
Tymczasem:
- Wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 grudnia 2024 r. jednoznacznie wskazują, że pojęcie „nowego pojazdu” nie ma żadnego znaczenia dla stosowania katalogu dokumentów wymaganych przy rejestracji.
- Zarządzenia i instrukcje wydane przez Ministerstwo Infrastruktury (w tym załącznik nr 2 do rozporządzenia w sprawie czynności organów dopuszczających pojazdy do ruchu) celowo marginalizowały wymóg posiadania dokumentów homologacyjnych i nakazywały rejestrowanie pojazdów bez ich weryfikacji.
- Rozbieżności definicyjne między ustawą PRD a rozporządzeniami UE (167/2013, 2018/858) zostały wykorzystane jako pretekst do tolerowania nielegalnych rejestracji, mimo że pojazdy niezarejestrowane wcześniej w UE (np. w Białorusi) powinny być traktowane jako „nowe” i podlegać rygorom homologacyjnym.
- Ministerstwo dopuściło do utrzymywania rozporządzeń wykonawczych (w tym dot. zakresu badań technicznych i warunków technicznych pojazdów), które w istocie umożliwiały masowe obchodzenie wymogów homologacyjnych.
- Wbrew deklaracjom ministra rzekome „działania naprawcze” podjęto dopiero od II połowy 2022 r., a nie od 2019 r., a ich rzeczywista skala i skuteczność pozostaje żadna.
- Prowadzenie okresowego badania technicznego (OBT) nie może stanowić podstawy do rejestracji pojazdu nieposiadającego żadnych dokumentów homologacyjnych. OBT bada wyłącznie stan techniczny pojazdu, a nie jego zgodność z przepisami homologacyjnymi.
- Wydawanie pozwoleń czasowych (rejestracji czasowej) pojazdom bez uprzedniej weryfikacji dokumentów homologacyjnych stanowi naruszenie art. 3 ust. 53 rozporządzenia 2018/858.
- Ministerstwo przez lata ignorowało decyzje samorządowych kolegiów odwoławczych (np. Koszalin, Białystok), które stwierdzały rażące naruszenia przepisów przy rejestracji ciągników bez homologacji.
- Wbrew twierdzeniom ministra nie istnieją żadne podstawy prawne, by zaświadczenie z OBT mogło zastąpić dokument homologacyjny. Teza ta została jednoznacznie obalona przez orzecznictwo NSA.
- Planowana abolicja dla pojazdów zarejestrowanych z naruszeniem prawa stanowiłaby pogwałcenie zasady państwa prawa, równości wobec prawa, a także praw konkurencji i własności krajowych producentów.
- Brak jest odpowiedzi, dlaczego minister infrastruktury nie informował prokuratury o naruszeniach art. 72 ust. 1 rozporządzenia 167/2013, ani dlaczego prokurator krajowy nie podjął działań, mimo że dysponował dokumentacją wskazującą na masowe przestępstwa rejestracyjne.
W związku z powyższym:
WNOSZĘ o natychmiastowe podjęcie działań naprawczych, w tym:
- Przeprowadzenie audytu wszystkich rejestracji pojazdów MTZ Belarus oraz innych pojazdów sprowadzanych spoza UE w latach 2016–2025.
- Natychmiastowe uchylenie wewnętrznych instrukcji i rozporządzeń wykonawczych sprzyjających rejestracjom bez dokumentów homologacyjnych.
- Podanie do publicznej wiadomości listy wszystkich decyzji administracyjnych SKO i WSA w tej sprawie.
- Pociągnięcie do odpowiedzialności funkcjonariuszy publicznych, którzy tworzyli, zatwierdzali lub tolerowali ten system naruszeń.
- Przedstawienie harmonogramu wdrożenia zmian legislacyjnych usuwających luki prawne.
- Przedstawienie informacji o postępowaniach karnych i dyscyplinarnych w tej sprawie oraz liczbie pojazdów wycofanych z ruchu.
- Przygotowanie programu wsparcia dla krajowych producentów ciągników poszkodowanych przez ten proceder.
W związku z powyższym zwracam się z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Dlaczego minister infrastruktury przez lata ignorował zgłoszenia obywateli i organizacji branżowych dotyczące rejestracji pojazdów bez homologacji?
- Czy ministerstwo przeprowadziło kiedykolwiek szkolenia urzędników WK w zakresie interpretacji art. 72 P.r.d. zgodnie z prawem unijnym? Jeśli tak, proszę o przedstawienie materiałów.
- Czy ministerstwo zidentyfikowało osoby odpowiedzialne za wydanie błędnych instrukcji i rozporządzeń umożliwiających obchodzenie obowiązków homologacyjnych?
- Ilu urzędników WK objęto postępowaniami dyscyplinarnymi w związku z nielegalnymi rejestracjami?
- Czy i jakie działania naprawcze przewidziano wobec obywateli, którzy w dobrej wierze zakupili nielegalnie zarejestrowane pojazdy?
- Czy minister infrastruktury lub dyrektor TDT skierowali jakiekolwiek zawiadomienia do prokuratury w związku z procederem?
- Czy TDT prowadził audyt nadzoru rynku od 2016 r.? Jakie były jego wyniki?
- Czy planowane jest wycofanie nielegalnie zarejestrowanych ciągników z ruchu, a jeśli tak, to w jakim trybie?
- Jakie środki pomocowe planuje rząd dla legalnie działających firm, które poniosły straty wskutek nieuczciwej konkurencji?
- Czy rząd zamierza zadośćuczynić producentom krajowym i poszkodowanym przedsiębiorcom za lata zaniechań administracyjnych?