Uzyskaj dostep do wszystkich treści!

Zaloguj się Nawiąż współpracę



Oświadczenia, Wyroki

Tu wykonasz badanie techniczne

Pojazdy

Wyposażanie skp

Wyposażenie warsztatów i ASO

Szkolenia

Prawo

Projekty aktów prawnych

Serwis informacyjny

Zasady techniki prawodawczej

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 24545

w sprawie trybu rejestracji pojazdów wyprodukowanych lub importowanych w liczbie jednej sztuki rocznie

   Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na pismo z dnia 17 lutego 2014 r. (znak: SPS-023-24545/14), przy którym przekazano interpelację posła Radosława Witkowskiego w sprawie trybu rejestracji pojazdów wyprodukowanych lub importowanych w ilości jednej sztuki rocznie, poniżej przedstawiam stanowisko.

   Uprzejmie informuję, że ustawa z dnia 10 października 2012 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1448), implementując do prawa krajowego dyrektywę 2007/46/WE, wprowadziła nowe procedury, w tym procedurę dopuszczenia jednostkowego pojazdu. Umożliwia ona producentowi, importerowi bądź osobie indywidualnej wprowadzenie do obrotu pojazdu nieposiadającego świadectwa homologacji, w tym samochodu osobowego przeznaczonego do zawodów sportowych.

   Jednocześnie przepisy znowelizowanej ustawy uchyliły m.in. art. 68 ust. 17 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym, dający możliwość do dnia 22 czerwca 2013 r. dopuszczenia do ruchu pojazdu wyprodukowanego lub importowanego w ilości jednej sztuki rocznie (np. pojazdy marki SAM) po uzyskaniu pozytywnego wyniku z przeprowadzonego badania technicznego pojazdu. Pragnę wyjaśnić, że ideą ww. przepisu (art. 68 ust. 17 pkt 4) było stworzenie możliwości producentowi lub importerowi zarejestrowania jednego pojazdu danego typu w celu przedstawienia go do badań homologacyjnych w jednostce upoważnionej przez ministra właściwego ds. transportu do przeprowadzania takich badań. Przepis ten był nadużywany przez importerów i producentów do dopuszczania do ruchu pojazdów nieposiadających świadectwa homologacji, co podnoszone było przez Komisję Europejską od 2007 r. W odpowiedzi na takie zarzuty Polska zobowiązała się wobec KE, iż wprowadzi zapisy uniemożliwiające stosowanie tego rodzaju praktyk. Zostało to zrealizowane przy okazji implementacji do prawa polskiego ww. dyrektywy 2007/46/WE.

   Obecnie stosownie do art. 70g ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) zakazuje się wprowadzania do obrotu nowego pojazdu bez wymaganego odpowiedniego świadectwa homologacji typu lub innego równoważnego dokumentu, którym jest m.in. dopuszczenie jednostkowe pojazdu udzielone w drodze decyzji administracyjnej przez dyrektora transportowego dozoru technicznego (art. 70zo ust. 1 ww. ustawy).

   Reasumując, mając na uwadze powyższy stan prawny zgodny z prawem UE, resort obecnie nie rozważa żadnych zmian prawnych w powyższym zakresie.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Zbigniew Rynasiewicz

   Warszawa, dnia 10 marca 2014 r.