Uzyskaj dostep do wszystkich treści!

Zaloguj się Nawiąż współpracę



Oświadczenia, Wyroki

Tu wykonasz badanie techniczne

Pojazdy

Wyposażanie skp

Wyposażenie warsztatów i ASO

Szkolenia

Prawo

Projekty aktów prawnych

Serwis informacyjny

Zasady techniki prawodawczej

Interpelacja nr 24545

do ministra infrastruktury i rozwoju

w sprawie trybu rejestracji pojazdów wyprodukowanych lub importowanych w liczbie jednej sztuki rocznie

   Szanowna Pani Minister! Z dniem 22 czerwca 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 10 października 2012 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1448) jako konsekwencja wdrożenia do polskiego prawa ramowej dyrektywy homologacyjnej nr 2007/46/WE.

   Przedmiotowa ustawa wprowadziła dopuszczenie jednostkowe pojazdu. Jednocześnie uchyliła możliwość rejestracji nowych pojazdów bez homologacji, które zostały wyprodukowane lub importowane w ilości jednej sztuki rocznie (np. pojazdy marki SAM). W związku z tym na konstruktorze/twórcy spoczywa konieczność odnalezienia wszystkich dyrektyw unijnych i co za tym idzie dopasowania budowanego pojazdu do tych aktów prawnych. Jest to procedura na tyle pracochłonna, że zniechęca wielu młodych ludzi oraz uczelnie wyższe i szkoły techniczne (szczególnie technika samochodowe) budujące pojazdy eksperymentalne lub doświadczalne do przebrnięcia już tej pierwszej części.

   W środowisku konstruktorów i pasjonatów motoryzacji zrodziło się pytanie, czy istnieje możliwość wprowadzenia rozwiązania sprawdzonego na przykład w Wielkiej Brytanii indywidualnego, a więc wyznaczenia toru rejestracji pojazdów, a konkretnie samochodów nazywanych wcześniej SAM, wg jasnego schematu? Takie rozwiązanie pozwoliłoby konstruktorom na skupienie się nad samochodem bądź pojazdem, a nie nad przepisami. Jednocześnie pozwoliłoby to na uproszczenie procedury oraz zdjęcie z dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego w Warszawie konieczności wydawania decyzji o indywidualnym dopuszczeniu do ruchu, która wcześniej była w gestii ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

   W środowisku konstruktorów i pasjonatów motoryzacji pojawia się również postulat przyjrzenia się przez ministerstwo możliwości usystematyzowania produkcji krótkich serii pojazdów wyczynowych oraz importu pojazdów wyczynowych typu KIT CAR, których rejestracja jest dziś niemożliwa ze względu na przepis art. 75 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Czy ministerstwo rozważa rewizję przepisów w tym zakresie?

   Z poważaniem

   Poseł Radosław Witkowski

   Warszawa, dnia 10 lutego 2014 r.