Uzyskaj dostep do wszystkich treści!

Zaloguj się Nawiąż współpracę



Oświadczenia, Wyroki

Tu wykonasz badanie techniczne

Pojazdy

Wyposażanie skp

Wyposażenie warsztatów i ASO

Szkolenia

Prawo

Projekty aktów prawnych

Serwis informacyjny

Zasady techniki prawodawczej

 

Interpelacja nr 41066

do ministra cyfryzacji

w sprawie postulowanych zmian w zakresie informacji dostępnych w CEPiK

 

Zgłaszający: Marek Rząsa

Data wpływu: 16-05-2023

Przemyśl, dnia 16 maja 2023 r. 

Szanowny Panie Ministrze,

 

działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora z dnia 9 maja 1996 r. (Dz. U. 1996 nr 73 poz. 350 z późn. zm.) oraz art. 191-193 Regulaminu Sejmu (M.P. 2009 nr 5 poz. 47) zwracam się do Pana Ministra z interpelacją poselską w sprawie postulowanych zmian w zakresie informacji dostępnych w CEPiK.

Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców od kilkunastu lat służy informacją dla obywateli, dzięki której możemy sprawdzić m.in. stan i przebieg pojazdu przed zakupem. Niestety, jak pokazuje praktyka, funkcjonalność, jak i zakres informacji CEPiK obejmujący historię pojazdu wymagają pilnych zmian. Konieczność wprowadzenia zmian potwierdzają zgłoszenia i informacje od szeregu instytucji i organizacji branży motoryzacyjnej oraz samych kierowców, a przede wszystkim potencjalnych nabywców pojazdów oferowanych na rynku wtórnym. W szczególności podnoszone są kwestie dotyczące obszaru realizacji obowiązku firm ubezpieczeniowych w zakresie przekazywania do CEPiK niezwłocznej informacji o uczestnictwie danego pojazdu w wypadkach drogowych, likwidowanym w ramach OC i AC. Podnosi się, iż przekazywane dane są niepełne i bardzo ogólne. Ponieważ nie wszystkie uszkodzone w zdarzeniach komunikacyjnych pojazdy są objęte postępowaniem likwidacyjnym przez ubezpieczycieli, to niezbędne wydaje się wprowadzenie obowiązku przekazywania informacji do CEPiK przez Policję (tak jak jest z odczytem przebiegu km) np. w postaci krótkiej informacji „uczestniczył w dniu .... w zdarzeniu drogowym“. Oddzielnego rozważenia wymaga czy CEPiK należy obciążać tego typu informacjami i koniecznością ponoszenia kosztów związanych z odpowiednim dostosowaniem systemu. Jednym z proponowanych alternatywnych rozwiązań jest zobowiązanie firm ubezpieczeniowych, aby po podaniu przez zainteresowanego nr VIN (Vehicle Identification Number), za ustaloną, niewielką odpłatnością, był udostępniany wgląd do niektórych pozycji dokumentacji szkody – np. do protokołu kwalifikacji zakresu rzeczowego szkody sporządzanego w dniu oględzin pojazdu lub ustalanego na podstawie zgłoszenia szkody przez poszkodowanego.

Należy zauważyć, iż firmy ubezpieczeniowe mają obowiązek dokumentowania procesu likwidacji szkody, więc udostępnienie niektórych fragmentów dokumentacji szkody dla osób zainteresowanych nie będzie wymagało tworzenia nowych systemów czy też baz.

W związku z powyższym proszę o udzielenie mi odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy problematyka jawności stanów technicznych pojazdów i związane z tym bezpieczeństwo ruchu drogowego, jako problem dotyczący ogółu społeczeństwa, leży w gestii szczególnej uwagi obecnego rządu, a jeżeli tak, to czy Pan Minister i podległe mu służby podejmują/podejmą działania celem szczegółowej analizy tego problemu i wdrożenia niezbędnych rozwiązań?
  2. Czy mając na uwadze konieczność poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w ramach kierowanego przez Pana Ministra resortu trwają bądź podjęte zostaną w najbliższym czasie prace zmierzające do wyeliminowania z ruchu drogowego pojazdów powypadkowych, których stopień uszkodzenia z technicznego punktu widzenia wyklucza całkowicie ich odbudowę – np. pojazdy, w których uszkodzeniu uległy nieodejmowalne elementy konstrukcyjne: szkieletu nadwozia, płyty podłogowej lub ramy (techniczna szkoda całkowita)? Jeśli tak, to w jakim terminie?
  3. Czy kierowany przez Pana Ministra resort zamierza podjąć prace zmierzające do nałożenia obowiązku automatycznego wprowadzania przez służby celne do bazy CEPiK nr identyfikacyjnego VIN (Vehicle Identification Number) odprawionego pojazdu oraz pełnej informacji o stanie technicznym (uszkodzeń) tego pojazdu z dnia odprawy celniej? Jeśli tak, to w jakim terminie?
  4. Czy kierowany przez Pana Ministra resort w kwestii szkód komunikacyjnych pojazdów samochodowych zarejestrowanych na terenie Polski zamierza podjąć skuteczne działania w celu skutecznego egzekwowania od firm ubezpieczeniowych obowiązku przekazywania do CEPiK w terminie niezwłocznym informacji o każdej szkodzie (likwidowanej w ramach OC i AC) z podaniem nazwy firmy ubezpieczeniowej, numeru szkody, a także sposobu rozliczenia (kosztorysowe, faktury)?
  5. Czy rozważana jest możliwość wprowadzenia obowiązku przekazywania informacji do CEPiK przez Policję (tak jak jest z odczytem przebiegu km) np. w postaci krótkiej informacji „pojazd o nr VIN uczestniczył w dniu … w zdarzeniu drogowym“?
  6. Czy kierowany przez Pana Ministra resort prowadzi/podejmie skuteczne prace na rzecz wprowadzenia możliwości szerokiego dostępu społeczeństwa do Historii Pojazdu CEPiK po wprowadzeniu tylko indywidualnego dla każdego pojazdu nr identyfikacyjnego VIN (Vehicle Identification Number)? Jeśli tak, to w jakim terminie?
  7. Czy do Ministerstwa Cyfryzacji dochodzą sygnały o niewłaściwym wpisie przy pojazdach obejmujących szkodę istotną (definicja wskazana została w ustawie)? Problem miałby polegać na wadliwym wpisie, iż na pojeździe zaistniała szkoda istotna, mimo że nie spełniono przesłanek ustawy. Zgłaszane są także przypadki, że wpis być powinien, jednak nie został naniesiony.
  8. Czy ministerstwo planuje rozwiązać problem tzw. „martwych pojazdów“, które widnieją w systemie jako aktywne (nie wyrejestrowane), choć od wielu lat nie mają one żadnego wpisu czy to ze strony stacji kontroli pojazdów czy np. Policji?
  9. Czy w ministerstwie prowadzone są obecnie prace nad zmianami w CEPiK, które dotyczyłyby informacji przekazywanych kierowcom?

Marek Rząsa

Poseł na Sejm RP

 

 żródło - www.sejm.gov.pl