Interpelacja nr 41066 ponowna
do ministra infrastruktury
w sprawie podwyższenia stawek opłat za obowiązkowe badania techniczne - ponowna
Zgłaszający: Joanna Jaśkowiak, Iwona Maria Kozłowska, Hanna Gill-Piątek, Franciszek Sterczewski, Krystyna Sibińska
Data wpływu: 29-05-2023
Szanowny Panie Ministrze,
dziękuję za odpowiedź na moją interpelację (nr 41066) w sprawie podwyższenia stawek opłat za obowiązkowe badania techniczne. Niestety odpowiedź, cytuję: „Uprzejmie informuję, że obecnie nie jest planowane podwyższenie wysokości opłat za badania techniczne pojazdów” wg obecnych realiów jest nie do przyjęcia.
Dyrektor TDT w 2020 roku wydał 163 poświadczenia dla nowych stacji, w 2021 – 125, a w 2022 – 99. Jest to wyraźna tendencja spadkowa. Nie liczę poświadczeń dla podmiotów przejmujących, ponieważ stacja kontroli pojazdów zostaje w tym samym miejscu, zmienia się tylko właściciel.
Według oficjalnych danych z Ministerstwa Cyfryzacji, w 2018 roku badania wykonywało 16479 czynnych diagnostów, a w 2022 roku 14923. Jest to spadek o 1556 czynnych diagnostów.
Pan Minister nie odnosi się do tego, że 75 proc. przedsiębiorców ma i wspomaga się inną działalnością. Tylko 25 proc. przedsiębiorców wykonuje wyłącznie badania techniczne. W mojej ocenie nie powinno być tak, że przedsiębiorca jest zmuszony, żeby dokładać z innych gałęzi swojej działalności, żeby utrzymać stację.
Przez te 19 lat inflacja liczona narastająco przekroczyła 73 proc., a minimalne wynagrodzenie za pracę, które odzwierciedla aktualną sytuację gospodarczą, wzrosło o 424 proc. i będzie rosło dalej. W roku 2004 kierowca za minimalne wynagrodzenie mógł zapłacić za 8 badań okresowych samochodu osobowego, a dziś może zapłacić za 35 badań. Jest to kolosalna różnica. Nie wspominając o tym, jak bardzo wzrosły ceny gazu, prądu, ogrzewania, usług dodatkowych.
Nie można zapominać, że około 1/3 z ceny badania technicznego to podatki, w tym VAT. Z kwoty 98 zł brutto za badanie samochodu osobowego już od razu należy odjąć 23 proc., które przedsiębiorca oddaje do budżetu państwa (VAT).
Zgodnie z delegacją ustawową minister infrastruktury określając wysokość opłat powinien uwzględnić koszt wykonywania badań. Myślę, że nikogo nie trzeba przekonywać jak bardzo wzrosły koszty na przestrzeni ostatnich 19 lat. Jeśli rząd po 7 latach chce zwaloryzować świadczenie 500 plus, twierdząc, że obecnie jest warte około 360 zł, to jak bardzo zmieniła się wartość opłaty za badania techniczne przez 19 lat.
Zwaloryzowano stawki za egzamin kierowców, stawkę kilometrówki i inne świadczenia. Przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów naprawdę są w nieciekawej sytuacji.
W wielu odpowiedziach na petycje czy interpelacje, minister infrastruktury wskazywał, że przedsiębiorcy powinni akceptować kryterium dochodowości. Gdy koszty przewyższają przychody, to jest strata. Niestety coraz większa grupa przedsiębiorców z działalności skp ma stratę. Gdyby nie inne gałęzie, musieliby zamknąć stację.
Problem jest też z pracownikami. Jak porównamy lata 2018 do 2022, to według danych CEP liczba czynnych diagnostów spadła o ponad 1500. Na koniec zeszłego roku badania techniczne wykonywało niecałe 15 tys. czynnych diagnostów. Wśród tej grupy zawodowej jest wysoka średnia wieku, dużo emerytów. Brakuje nowych, młodych ludzi. Są inne branże, które płacą lepiej.
Niestety zamrożona wysokość opłat za badania techniczne zmusza przedsiębiorców do różnego rodzaju oszczędności, np. serwis i utrzymanie urządzeń, oszczędności na ogrzewaniu, etc. W pewnym momencie może się to odbijać na jakości badań.
W tej chwili nawet sezonowa wymiana opon kosztuje więcej niż badanie techniczne, nie mówiąc o innych cenach napraw pojazdów.
Zatem uważam, że odpowiedź Pana Ministra nie wyczerpuje tematu. Przedsiębiorcy są coraz bardziej zdesperowani i będą podejmowali coraz bardziej radykalne kroki, żeby ratować swoje firmy.
Nawiązując do treści interpelacji, proszę o odpowiedź na pytania:
- 27 czerwca 2012 roku, gdy Pan Minister był posłem, szefem sejmowej Komisji Infrastruktury, już wtedy składał Pan interpelację nr 6362, pytając ówczesnego ministra właściwego ds. transportu: Czy przewiduje Pan Minister podjęcie w najbliższym czasie działań mających na celu zmianę cennika opłat pobieranych za przeprowadzenie badań technicznych pojazdów, a jeżeli tak, to w jakim zakresie? Od złożenia przez Pana Ministra tej interpelacji, minęło już 11 lat. Czy nie uważa Pan Minister, że skoro już wtedy dostrzegał Pan potrzebę waloryzacji opłat za badania techniczne, to obecnie jest ona tym bardziej zasadna ze względu na znaczny wzrost kosztów prowadzenia działalności?
- Zgodnie z delegacją ustawową określoną w art. 84a ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, wydając rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za badania techniczne minister właściwy ds. transportu powinien uwzględnić koszty wykonywanych badań. Czy nie uważa Pan Minister, że przez ostanie 19 lat realna wartość opłaty za badanie techniczne, ze względu na inflację przekraczającą 73 proc., znacznie spadła i w związku z tym zachodzi pilna potrzeba jej waloryzacji, tak aby uwzględniała koszty wykonywanych badań?
Z wyrazami szacunku
Joanna Jaśkowiak
żródło - www.sejm.gov.pl