Uzyskaj dostep do wszystkich treści!

Zaloguj się Nawiąż współpracę



Oświadczenia, Wyroki

Tu wykonasz badanie techniczne

Pojazdy

Wyposażanie skp

Wyposażenie warsztatów i ASO

Szkolenia

Prawo

Projekty aktów prawnych

Serwis informacyjny

Zasady techniki prawodawczej

 

Interpelacja nr 1341

do ministra infrastruktury

w sprawie problemów właścicieli stacji diagnostycznych pojazdów

 

Zgłaszający: Anna Wojciechowska, Iwona Maria Kozłowska, Jacek Niedźwiedzki

Data wpływu: 05-02-2024

 

Szanowny Panie Ministrze,

 

do biur poselskich ponownie wpływają apele w sprawie przedsiębiorców, właścicieli stacji diagnostycznych pojazdów, dotyczące problemów poruszanych przez to środowisko od wielu lat.

Jednym z tych problemów jest niezmieniana od 20 lat wysokość opłat za przeprowadzane badania techniczne pojazdów. Autorzy apelu, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krośnie (stowarzyszenie), słusznie wskazują, że odkąd rozporządzeniem z dnia 29 września 2004 r. (Dz. U. z 2004 r., Nr 223, poz. 2261 z późn. zm.) zamrożone zostały opłaty za badania techniczne pojazdów, realia gospodarcze bardzo się zmieniły. Wzrósł podatek VAT, wzrosły płace minimalne, zwiększyły się koszty prowadzenia działalności gospodarczej, nie wspominając o wymogach zakupu kosztownych urządzeń wchodzących w skład wyposażenia stacji kontroli. Przedsiębiorcy zaczęli ponosić straty, stacji diagnostycznych pojazdów, jak i samych diagnostów jest coraz mniej. Wydłużyły się też kolejki do badań technicznych.

Stowarzyszenie w 2020 r. składało w tej sprawie petycję do ówczesnego premiera. U prezydenta, premiera i marszałka Sejmu RP interweniowały inne podmioty ze środowiska zainteresowane tym tematem. Interweniował w tej sprawie również rzecznik praw obywatelskich, a posłowie pisali liczne interpelacje. Niestety, do dziś sytuacja pozostaje bez zmian.

Innym problemem, na który wskazuje stowarzyszenie, jest nieadekwatność kar w stosunku do błędów popełnionych przez diagnostę podczas wykonywania badania. Twierdzą oni, że waga błędów diagnosty przy pracy jest bardzo różna (może być przypadkowe niedostrzeżenie jakiegoś szczegółu, czego skutki nie wywołują niebezpieczeństwa w ruchu drogowym, a mogą to być też działania o charakterze korupcyjnym, gdzie pojazdy dopuszczane są do ruchu drogowego, mimo złego stanu technicznego). Bez względu na wagę przewinienia wszczyna się wobec kontrolera postępowanie administracyjne w przedmiocie cofnięcia uprawnień diagnosty samochodowego, co w rezultacie może go to pozbawić prawa do wykonywania zawodu na 5 lat! Autorzy listu piszą wprost, że zasady cofania uprawnień są zbyt restrykcyjne, niesprawiedliwe i wręcz oderwane od rzeczywistości i realiów.

Oczekiwanie na reakcję ze strony ustawodawców spowodowało rosnące niezadowolenie wśród przedstawicieli branży, co doprowadziło do protestów i strajków właścicieli i pracowników stacji kontroli pojazdów w całym kraju.

Problemy, które przytoczone zostały powyżej, nie mają osobistych intencji, a mają jedynie przywrócić sprawne, sprawiedliwe i uczciwe funkcjonowanie stacji diagnostycznych pojazdów w naszym kraju, co w moim przekonaniu przełoży się także na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, poprawi jakość świadczonych przez kontrolerów usług, a wielu z nich uchroni przed bankructwem.

W związku z powyższym, zwracam się do Pana Ministra z prośbą o odpowiedzi na następujące pytania:

    1. Czy, a jeśli tak, to kiedy zostaną wprowadzone zmiany aktualizujące opłaty w zakresie badania pojazdów, aby były one dostosowane do panujących realiów gospodarczych?
    2. Czy, a jeśli tak, to kiedy zostaną wprowadzone zmiany w systemie stosowania kar wobec diagnostów technicznych pojazdów za popełnione przez nich błędy przy pracy?

 

Z wyrazami szacunku

Anna Wojciechowska

 

 żródło - www.sejm.gov.pl