Uzyskaj dostep do wszystkich treści!

Zaloguj się Nawiąż współpracę



Oświadczenia, Wyroki

Tu wykonasz badanie techniczne

Pojazdy

Wyposażanie skp

Wyposażenie warsztatów i ASO

Szkolenia

Prawo

Projekty aktów prawnych

Serwis informacyjny

Zasady techniki prawodawczej

 

Interpelacja nr 5429

do ministra infrastruktury

w sprawie ciągników rolniczych i leśnych

 

Zgłaszający: Agnieszka Hanajczyk

Data wpływu: 04-05-2020

 

Szanowny Panie Ministrze,

Polska jako w dużej mierze kraj rolniczy ciągle unowocześniający park maszynowy, także dzięki pieniądzom z funduszy unijnych, jest dużym rynkiem dla maszyn rolniczych, w tym ciągników.

Oprócz Ursusa w Polsce siedzibę mają także inni producenci wysokiej jakości ciągników, nie tylko dla rolnictwa, ale i dla innych sektorów gospodarki.

Jako producenci unijni zobligowani są oni do produkcji ciągników z silnikami spełniającymi rygorystyczne normy Stage IV, a obecnie już także Stage V.

Normy te z jednej strony powodują rozwój technologiczny z myślą o ochronie środowiska i redukcji negatywnego wpływu spalin na jakość powietrza i zmiany klimatyczne, z drugiej niestety pociągają za sobą zwiększone koszty.

Tymczasem mimo postanowień dyrektywy 2003/37/WE do Polski masowo (stając się liderem rynku) trafiają pojazdy importowane, przede wszystkim typów Belarus MTZ z silnikami z normą Stage 0 czy Stage I.

Ciągniki te są oczywiście dużo tańsze i wypierają z rynku pojazdy polskich producentów, co godzi w naszą gospodarkę, stan środowiska, a także budzi wątpliwość co do jasności i równości wobec prawa.

Mam wobec tego pytania:

Na jakiej podstawie ciągniki z silnikami o normach niższych niż Stage IIIa i IIIb, IV i V są dopuszczone do sprzedaży na rynku unijnym, po raz pierwszy będąc rejestrowane w Polsce?

Czy Polska traktuje ciągniki zarejestrowane wcześniej w innym kraju, np. na Białorusi, niespełniające aktualnych norm, inaczej niż wskazuje na to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych?

Czy ministerstwu znany jest wyrok TSUE w sprawie C-513/15, gdzie wskazano, że pojazd nowy to pojazd, który do tej pory nie był rejestrowany ani dopuszczony, czyli wprowadzony do użytku, czyli użyty na terenie Unii Europejskiej?

Czy wobec powyższego ministerstwo uważa za prawidłowe wydawanie dowodów rejestracyjnych dla ciągników, które nie spełniają warunków ujętych w dyrektywie i rozporządzeniu?

Ile ciągników zostało po raz pierwszy zarejestrowanych w roku 2019 i 2020?

Ile z tych maszyn zostało zarejestrowanych z homologacją na silniki poszczególnych rodzajów norm?

Ile z tych maszyn pochodziło spoza Unii Europejskiej?

Czy dyrekcja Transportowego Dozoru Technicznego prowadzi działania nadzorujące rejestrację tych pojazdów i rejestr pojazdów, jeśli chodzi o spełnianie przez silniki poszczególnych norm?

 

 żródło - www.sejm.gov.pl