Uzyskaj dostep do wszystkich treści!

Zaloguj się Nawiąż współpracę



Oświadczenia, Wyroki

Tu wykonasz badanie techniczne

Pojazdy

Wyposażanie skp

Wyposażenie warsztatów i ASO

Szkolenia

Prawo

Projekty aktów prawnych

Serwis informacyjny

Zasady techniki prawodawczej

 

Interpelacja nr 28529

do ministra infrastruktury

w sprawie opłat za przeglądy techniczne pojazdów

 

Zgłaszający: Tadeusz Tomaszewski

Data wpływu: 19-11-2021

 

Gniezno, 19 listopada 2021 r.

Szanowny Panie Ministrze,

 

ponownie zwrócili się do mnie przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów (SKP), przedstawiając problem coraz niższej opłacalności przeprowadzania badań technicznych pojazdów.

Ostatnia zmiana cennika miała miejsce w 2004 roku, czyli 17 lat temu. Aktualnie właściciele samochodów osobowych za przegląd techniczny pojazdu płacą 98 zł brutto plus złotówkę opłaty ewidencyjnej. Wzrost inflacji liczonej narastająco pomiędzy końcem 2004 a 2020 roku wynosi ponad 44 proc. W tym samym czasie minimalne wynagrodzenie za pracę wzrosło o 340 proc., stawka VAT wzrosła z 22 do 23%. Bardzo zwiększyły się inne koszty prowadzenia działalności.

W wymiarze ekonomicznym dochodzą do tego rosnące koszty zarządzania stacją. Diagności samochodowi za swoją wiedzę, pracę w szkodliwych warunkach i odpowiedzialność również chcą być godziwie wynagradzani.

Aktualnie w Polsce mamy 5379 stacji kontroli pojazdów (2424 okręgowych i 2955 podstawowych). Przy aktualnych stawkach tylko te mające najwięcej klientów będą mogły w dłuższej perspektywie utrzymać się i myśleć o inwestycjach, które czekają SKP w niedługiej perspektywie, mowa m.in. o tych związanych z pomysłem archiwizacji wyników badań.

Już dziś wiele punktów balansuje na granicy rentowności. O ile w dużych miastach, gdzie SKP przeprowadzają nawet 18-20 tys. badań rocznie problem nie jest duży, to już w mniejszych miejscowościach, gdzie tych badań jest ok. 2 tys. każdego roku trudno już wielu przedsiębiorcom wyjść na swoje. Taki scenariusz może oznaczać, że kierowców z mniejszych miejscowości czekać będą dłuższe kolejki na badania techniczne pojazdu.

Z informacji medialnych wynika, że wiele stacji w Polsce ma problemy finansowe wynikające z braku rentowności i często funkcjonują tylko dzięki dodatkowej działalności (warsztat naprawczy, myjnia itp.).

 

Mając na uwadze powyższe proszę o odpowiedzi na pytania:

  1. Czy prowadzone są prace nad zmianą rozporządzenia dotyczącego tabeli opłat za badania techniczne pojazdów?
  2. Czy ministerstwo planuje obniżenie urzędowych kosztów składowych opłaty za przegląd techniczny pojazdów?
  3. Jakie inne zmiany w systemie badan technicznych pojazdów są planowane w przygotowywanej ustawie?
  4. Czy ministerstwo posiada dane, ile stacji kontroli pojazdów zostało zamkniętych ze względu na brak rentowności w 2020 i roku bieżącym?

 

Z poważaniem

Tadeusz Tomaszewski

 

 żródło - www.sejm.gov.pl