Uzyskaj dostep do wszystkich treści!

Zaloguj się Nawiąż współpracę



Oświadczenia, Wyroki

Tu wykonasz badanie techniczne

Pojazdy

Wyposażanie skp

Wyposażenie warsztatów i ASO

Szkolenia

Prawo

Projekty aktów prawnych

Serwis informacyjny

Zasady techniki prawodawczej

 

Interpelacja nr 28462

do ministra infrastruktury

w sprawie waloryzacji wysokości opłat za badania techniczne pojazdów

 

Zgłaszający: Paweł Kukiz

Data wpływu: 18-11-2021

 

Szanowny Panie Ministrze,

 

sytuacja przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów jest coraz gorsza. Wysokość opłat za badania techniczne nie zmieniła się od 2004 roku. Od 17 lat jest na tym samym poziomie. Nigdy nie była waloryzowana. Branża od wielu lat próbuje zwrócić uwagę na ten problem. Póki co bezskutecznie.

Według danych Ministerstwa Finansów wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych (będący miarą inflacji) w 2020 r., w porównaniu do roku 2004, wyniósł 137,8 (2004=100). Oznacza to wzrost cen konsumpcyjnych w tym okresie o 37,8%. Inflacja liczona narastająco, z uwzględnieniem zmiany stawki podatku VAT w 2011 roku, w porównaniu do 2004 roku wzrosła o 44%. Stawki za badania techniczne są określone w kwotach brutto. Przedsiębiorca musi jeszcze odprowadzić podatek VAT do budżetu państwa, a jego przychód stanowi kwota netto. Zmiana stawki VAT te przychody pomniejsza o 1% już od 10 lat. Dodatkowo w 2009 roku zlikwidowano pierwsze badania techniczne pojazdów sprowadzonych z zagranicy, co także obniżyło przychody przedsiębiorców.

Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2004 roku wynosiło 824 zł brutto, a w 2021 wynosi 2800 zł. Oznacza to wzrost o ponad 340%. W 2004 roku za pensję minimalną można było zapłacić za 8 badań okresowych samochodu osobowego, teraz za pensję minimalną można zapłacić za 28 badań. Już wiadomo, że od 2022 r. pensja minimalna wzrośnie do 3010 zł, co oznacza, że wystarczy na 30 badań.

Ministerstwo Finansów wskazuje również, że na podstawie danych GUS można obliczyć, że w 2020 r. w porównaniu do 2004 r. (2004=100) wskaźnik przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia nominalnego brutto w gospodarce narodowej wyniósł 227,3, a wskaźnik przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia realnego brutto w gospodarce narodowej wyniósł 167,5. Oznacza to wzrost przeciętnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w tym okresie o 127,3% w ujęciu nominalnym i 67,5% w ujęciu realnym. W tym okresie przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wzrosło o 220%.

W okresie ostatnich 17 lat nastąpił wzrost kosztów prowadzenia tej działalności, na który składają się m.in wynagrodzenie pracowników, koszty podatków, energii, zużycia urządzeń i wiele innych.

Opłaty za badania techniczne w Polsce są jednymi z niższych w Europie. Badanie techniczne samochodu osobowego w RP kosztuje 98 zł/ok. 21 euro. W Belgii to koszt 60 euro/270 zł, w Niemczech pomiędzy 100 a 120 euro/450 a 540 zł, w Holandii pomiędzy 35 a 60 euro/160 a 270 zł, w Hiszpanii średnio za samochód benzynowy 35 euro/160 zł oraz za diesla 42 euro/190 zł, a we Francji 78 euro/351 zł za samochód zasilany benzyną lub olejem napędowym, 88 euro/396 zł za zasilany gazem oraz 80 euro/360 zł za hybrydę.

Jednocześnie brak jest kar za poruszanie się pojazdem bez ważnych badań technicznych. Nie dyscyplinuje to kierowców do wykonywania badań technicznych w terminie. Lekceważą oni ten obowiązek. Według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów nawet 5 milionów pojazdów w Polsce może nie mieć ważnych badań technicznych. Pojazdy te stanowią zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Mając powyższe na uwadze:

  1. Czy Pan Minister przewiduje waloryzację, czyli dostosowanie wysokości opłat za badania techniczne do aktualnych warunków prowadzenia działalności gospodarczej w tym zakresie?
  2. Kiedy ewentualnie taka zmiana mogłaby nastąpić?
  3. Czy przewiduje się wprowadzenie kar za poruszanie się pojazdem bez ważnych badań technicznych?

 

Bardzo proszę Szanownego Pana Ministra o wyjaśnienie moich wątpliwości.

Paweł Kukiz

 

 żródło - www.sejm.gov.pl