|
Monitoring certyfikatów i pomoc zdalna: |
Infolinie: |
FAQ - zanim zadzwonisz |
Doradztwo dla SKP i diagnostów |
|
SKP PRO stan na dzień 2025-10-16 godz:22:00
Aktualizacja Pakietu SKP PRO jest możliwa na kilka sposobów:
WERSJE SIECIOWE: |
|||
|
UWAGA: Zmiana cen za użytkowanie pakietu oprogramowania SKP PRO |
|||
|
PROBLEM
POŁĽCZENIA Z CEPIK
Przede wszystkim zalecamy wykonać aktualizację pakietu SKP PRO. Dodalimy
procedury, które mogš (ale nie muszš) rozwišzać problem. |
|||
|
INSTRUKCJA RĘCZNEGO INSTALOWANIA NOWEGO CERTYFIKATU URZĘDU
CEPIK nowy certyfikat Urzędu:
(poniższa instrukcja do
wydrukowania w pliku PDF: instrukcja_CA_2025.pdf)
W przypadku problemów technicznych (np. brak połšczenia VPN) prosimy o kontakt z Zespołem Service Desk COI pod numerem (42) 253 54 99 (wew. 1) od poniedziałku do pištku w godzinach 7:00 19:00 oraz w soboty 8:00 16:00.
UWAGA: w wersjach sieciowych operację należy wykonać na każdym stanowisku roboczym.
|
|||
|
Dlaczego badania 6.1 (HAK) nie wysyłamy do CEPIK?
Odpowied "Zespołu ds. Wsparcia Procesów": [...] w odpowiedzi na wiadomoć, uprzejmie informujemy, że w obowišzujšcych podstawach prawnych, w tym w rozporzšdzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz.U. 2012 poz. 996 z pón. zm.), nie ma przepisu, który nakładałby na stacje kontroli pojazdów obowišzek przekazywania do CEPIK informacji o badaniu dotyczšcym przystosowania pojazdu do cišgnięcia przyczepy (HAK). Również rozporzšdzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynnoci organów w sprawach zwišzanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu (Dz.U. 2022 poz. 1847 z pón. zm.) nie przewiduje odrębnych obowišzków organów rejestrujšcych w tym zakresie. [...]. Pozdrawiamy, Zespół ds. Wsparcia Procesów CEPiK Pytanie i odpowied w pliku PDF |
Interpretacja poboru opłaty w zwišzku z treciš objanienia pkt 4 w Rozporzšdzeniu MI Dz.U.2025 poz.1223 | ||
|
W zwišzku z regularnymi wymianami komputerów na stacjach kontroli pojazdów przypominamy, że do poprawnej pracy oprogramowania Cisco
i SKP PRO, wymagany jest system operacyjny w wersji PRO. Systemy operacyjne w wersji HOME mogš w niekontrolowany sposób zmieniać
ustawienia połšczenia VPN, pracy sieciowej dla wersji wielostanowiskowej, połšczenia drukarek fiskalnych, a także w
skrajnych przypadkach uszkadzać pliki bazy danych programu SKP PRO. Systemy wspierane przez oprogramowanie SKP PRO: Windows 7 PRO, Windows 8 PRO, Windows 10 PRO, Windows 11 PRO |
|||
|
W przypadku zmiany zakresu uprawnień stacji lub struktury własnociowej firmy, a co za tym idzie zmiany oznaczenia stacji konieczne jest przeprowadzenie szeregu operacji: - wystšpienie do TDT o nowy wpis i nadanie nowego oznaczenia SKP - wystšpienie do COI o anulowanie starych oraz wydanie nowych certyfikatów SSL i VPN dla nowego podmiotu - archiwizacja rejestru badań starego podmiotu i przekazanie kompletu danych do Starostwa. - instalacja nowego, czystego pakietu oprogramowania SKP PRO (rejestr badań wykonanych przez poprzedni podmiot nie może być dostępny jednoczenie z nowym rejestrem). |
|||
|
ELEKTRONICZNE ZATRZYMANIE DOWODU REJESTRACYJNEGO PRZEZ STACJĘ KONTROLI Od dnia 01 czerwca 2024 roku zatrzymanie dowodu rejestracyjnego przez diagnostę nie wymaga zatrzymania fizycznego. Wystarczy adnotacja w Rejestrze CEPIK wysłana za porednictwem SKP PRO. Pokwitowanie zawierajšce poprawionš treć o zatrzymaniu elektronicznym jest dostępne od wersji (build) 1230. Zwrot dokumentu rejestracyjnego będzie możliwy na dotychczasowych zasadach - po wykonaniu badania poprawkowego zakończonego wynikiem pozytywnym. Jeli elektroniczne zatrzymanie nie zostało skutecznie odwieszone w CEPIK, wówczas należy wycofać badanie z CEPIK (prawy przycisk myszy na badaniu > Zaawansowane funkcje CEPIK > Cofnij zapis badania w Rejestrze CEPIK), a następnie wysłać je ponownie używajšc klawisza "Wylij w trybie awaryjnym" i potwierdzić zwrot zatrzymanego dowodu rejestracyjnego. |
|||
|
KOMUNIKAT:
"Insufficient disk space" W przypadku pojawienia się komunikatu zawierajšcego powyższš treć, proszę wykonać kolejno poniższe instrukcje: 1) restart KOMPUTERA, po ponownym uruchomieniu SKP PRO wszystko powinno zadziałać poprawnie (nastšpi opróżnienie bufora pamięci podręcznej komputera) 2) jeli problem występuje nadal, proszę wykonać aktualizację pakietu (nastšpi nadpisanie uszkodzonych plików). Należy użyć ikony "SKP Aktualizacja" z Pulpitu Windows (aktualizować tylko pliki podstawowe). UWAGA: w przypadku trudnoci z uruchomieniem programu aktualizacyjnego, KONIECZNA jest interwencja informatyczna w zakresie zaawansowanych ustawień zapory Windows - dodanie tzw. reguły dla pliku "upgrade.exe" w sekcji "Reguły przychodzšce". 3) jeli to nie pomoże, proszę wykonać proces weryfikacji plików katalogu marek i modeli (nastšpi próba naprawy uszkodzonych plików). Odpowiednia funkcja jest dostępna w oknie Administracji klawisz "Weryfikacja i przebudowa" (na rodku, w dolnej częci okna). Wykonujemy TYLKO I WYŁĽCZNIE ETAP1 (pierwszy). Nie należy wykonywać Etapu2 (drugiego). Najczęciej zakończenie Etapu1 wystarcza do naprawy problemu. Etap2 należy stosować bardzo ostrożnie - TYLKO i WYŁĽCZNIE pod kontrolš informatyka , który najpierw wykona kopię bezpieczeństwa bazy danych. Po przeprowadzonej przebudowie należy bezwzględnie sprawdzić poprawnoć danych w Rejestrze badań (dawno temu) w roczniku bieżšcym oraz kilku poprzednich oraz wielkoci plików *.DB (z naciskiem na: pojazdy.db, pojplus.db, wlasciciel.db). W przypadku stwierdzenia różnic należy przywrócić pliki ze stworzonej wczeniej kopii, zrestartować komputer i powtórzyć proces. |
|||
|
TABLICE TYMCZASOWE. Jeżeli do badania podstawiony jest pojazd zarejestrowany
w Polsce, posiadajšcy stały dowód rejestracyjny zdeponowany w wydziale komunikacji,
ale na tymczasowych tablicach z innym numerem rejestracyjnym, wówczas z CEPIK otrzymujemy informację o stałym numerze rejestracyjnym.
W oknie rejestracji do badania należy w takiej sytuacji wpisać
rzeczywisty numer rejestracyjny oraz numer tymczasowego dowodu
rejestracyjnego, z którymi właciciel pojazdu stawił się w stacji kontroli. Ta informacja pozostaje tylko w rejestrze lokalny i nie jest przekazywana do CEPIK. |
|||
|
CEPIK przesłał
instrukcję
postępowania w przypadku pojawienia się komunikatu: "Wewnętrzny błšd aplikacji. Znaleziono więcej niż jeden stan dokumentu na datę. Błšd dla: identyfikatorSystemowyDokumentu
xxxxxx":
W takim przypadku - jeżeli właciciel pojazdu życzy sobie wykonania badania technicznego - diagnosta, po sprawdzeniu zgodnoci danych między dowodem rejestracyjnym a pojazdem, powinien wykonać badanie w trybie awaryjnym. Następnie wydaje on włacicielowi pojazdu zawiadczenie; w uwagach robi adnotację, że badanie nie zostało przesłane do CEP z powodu błędu w bazie i że problem został zgłoszony do administratora CEPIK. Następnie informuje właciciela pojazdu, że może on się poruszać pojazdem posiadajšc przy sobie dowód rejestracyjny i zawiadczenie w razie kontroli policyjnej to jedyny dowód na odbyte badanie. Do czasu naprawy błędu pojazd nie może opuszczać kraju, ponieważ w czasie kontroli służby zagraniczne mogš go zatrzymać. Stacja kontroli pojazdów musi zgłosić problem samodzielnie lub za porednictwem dostawcy oprogramowania przez Atmosferę do COI. Diagnoci mogš również wysyłać zgłoszenia na adres e-mail: niezgodnoscicepik2.0@mc.gov.pl Po rozwišzaniu zgłoszenia stacja przesyła do CEP brakujšce badanie oraz przekazuje komunikat o wydaniu zatrzymanego dowodu rejestracyjnego. Informuje również właciciela o powyższych czynnociach |
|||
|
UWAGA: jeli na starcie AUTOVIN pojawia się komunikat: |
|||
| UWAGA NA BURZE - w zwišzku z wieloma przypadkami uszkodzeń sprzętu lub oprogramowania spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami pogodowymi, zwracamy Państwa uwagę na koniecznoć zabezpieczenia sprzętu komputerowego przez stosowanie skutecznych zasilaczy awaryjnych. Wyładowania atmosferyczne mogš powodować przepięcia w sieci energetycznej lub chwilowy brak zasilania. Efektem może być uszkodzenie komputera, sprzętu peryferyjnego (np. czytniki kart kryptograficznych lub kodów DR), uszkodzenie oprogramowania lub bazy danych. Zdalna pomoc w takich przypadkach jest odpłatna (z wyjštkiem firm posiadajšcych wykupiony odpowiedni abonament). | |||
|
UWAGA: jeli na starcie SKP PRO pojawia się komunikat: |
|||
|
OZNACZENIE DIAGNOSTY W zwišzku z wprowadzeniem kontroli poprawnoci oznaczenia diagnosty, informujemy, iż poprawny numer uprawnień diagnosty powinien mieć postać: LLL/D/CCCC, gdzie LLL to 2/3-znakowy kod literowy, D - stałe oznaczenie dla diagnostów, CCCC to czterocyfrowy kod diagnosty. Pojawienie się komunikatu "Nieprawidłowy numer uprawnień diagnosty w Administracji SKP PRO", wiadczy o błędnie wprowadzonym oznaczeniu diagnosty(-ów) w Administracji SKP PRO w sekcji "V. DIAGNOCI I HASŁA" |
|||
|
W zwišzku z wieloma pytaniami wyjaniamy jak przebiega WYKONANIE BADANIA Z PRZEJCIEM DO TRYBU AWARYJNEGO 1) po połšczeniu z CEPIK pobieramy dane pojazdu i otwieramy badanie 2) wracamy do okna głównego i naciskamy klawisz "Rozłšcz" (lewa strona okna głównego) 3) otwieramy okno badania "w trakcie" nie wychodzšc z trybu awaryjnego 4) kończymy badanie w trybie awaryjnym 5) przy rozpoczynaniu następnego badania, po nacinięciu klawisza "poczštek", wychodzimy z trybu awaryjnego i kontynuujemy od pkt.1 (UWAGA od aktualizacji z dnia 25.04.2023 możliwe jest bezporednie przełšczenie się do trybu awaryjnego w oknie badania poprzez jednoczesne nacinięcie dwóch klawiszy: Ctrl+A} MASOWE WYSYŁANIE BADAŃ Z TRYBU AWARYJNEGO 1) po połšczeniu z CEPIK otwieramy okno "dawno temu" 2) naciskamy klawisz "Wylij w trybie awaryjnym" 3) po otwarciu okienka wyboru parametrów pojazdu, zostawiamy włšczone pole "4"(numer podwozia-nadwozia-ramy) oraz zaznaczamy w dolnej częci opcję "automatycznie przejd dalej po 5 sekundach oczekiwania" 4) należy ledzić proces wysyłania nie ingerujšc w niego, chyba że wywietli się monit o znalezieniu kilku pojazdów o zadanym numerze VIN - wtedy musimy dokonać wyboru |
|||
|
STAN LICZNIKA = 0 W zwišzku z wieloma pytaniami odnonie podawania stanu licznika = 0 (zero) otrzymalimy odpowiedniš informację z CEPIK: [...] Na chwilę obecnš, zgodnie z dokumentacjš, system CEP wymaga podania wartoci licznika niezerowš. W tym przypadku można podać wartoć 1 (jeden). W celu dopuszczenia wartoci 0 konieczna była by zmiana założeń i implementacji zmian po akceptacji KPRM. Wnioski o zmianę w tym zakresie należy skierować bezporednio do KPRM na adres e-mail: buirocepik2.0@mc.gov.pl [...] |
|||
|
PRE-REJESTRACJA pojazdów o krótkich numerach VIN posiadajšcych stare polskie dowody rejestracyjne lub wyrejestrowanych: w zwišzku z coraz większš ilociš takich pojazdów (przyczep, cišgników, motocykli itd.) zgłaszajšcych się do bt w stacjach kontroli, pojawił się problem niedostępnoci danych w bazie CEPIK. Nie należy takich pojazdów ponownie PRE-rejestrować. W dniu 17-10-2022 z biura Service Desk CEPIK otrzymalimy instrukcję postępowania w takich przypadkach: [...] 1. SKP mogš używać pre-rejestracji TYLKO dla pojazdów zagranicznych. Jeżeli pojazd był zarejestrowany w Polsce to SKP nie ma podstaw ani merytorycznych, ani prawnych do przekazania pre-rejestracji takiego pojazdu. 2. W takim przypadku to Starosta przez funkcjonalnoć "Archiwum" może przekazać brakujšcy pojazd do CEP. To Starosta decyduje czy jest to ten sam pojazd, czy jest to inny pojazd i wtedy Starosta go wprowadza do systemu CEPiK. Dopiero gdy Starosta przekaże lub potwierdzi poprawnoć pojazdu w CEP, wtedy dopiero SKP może przekazać badanie. [...] Przekazać badanie, czyli wykonać pełnš procedurę dla badania technicznego. UWAGA: przypominamy, że w procesie PRE-rejestracji, markę pojazdu wybieramy z KATALOGU (nie wpisujemy "z ręki"). Jeli w katalogu nie znajdujemy marki - zgłaszamy ten fakt do Starostwa, które musi złożyć odpowiednie zapotrzebowanie na markę w ITS. Pola: rodzaj, podrodzaj, przeznaczenie, przebieg, jednostka przebiegu muszš być wypełnione. |
|||
|
W dniu 21.10.2020 CEPIK włšczył pełnš obsługę zwrotów
wirtualnie zatrzymanych DR. Pełna funkcjonalnoć SKP PRO w tym
zakresie jest dostępna od wersji 1197.
Zwrotu dokumentu zatrzymanego wczeniej elektronicznie przez OKRD - po
przeprowadzeniu badania technicznego lub dodatkowego badania
technicznego odpowiedniego do zakresu stwierdzonych podczas zatrzymania
usterek - dokonuje uprawniony diagnosta. Nie wszystkie wirtualne
zatrzymania DR będš kończyły się zwrotem DR. Program SKP PRO
automatycznie kwalifikuje okrelone formy zatrzymań do zwrotu po
pozytywnym wyniku badania. Funkcja działa automatycznie. Jeli w
trakcie pobierania danych pojazdu do badania, otrzymamy z CEPIK
informację o wirtualnym zatrzymaniu, wówczas podczas kończenia
badania, program wywietli komunikat z pytaniem, czy zapisać zwrot
dokumentu. Diagnosta zawsze ma decydujšcy głos w tej sprawie. Zwrot
jest możliwy w następujšcych przypadkach: DICT097_PZP - Pojazd zagraża porzšdkowi ruchu (dla badania OKRESOWEGO lub DODATKOWEGO) DICT097_WOS - Pojazd narusza wymagania ochrony rodowiska (dla badania OKRESOWEGO lub DODATKOWEGO) DICT097_BBT - Brak badań technicznych (tylko dla badania OKRESOWEGO) DICT097_PZB - Zagrożenie bezpieczeństwa (dla badania OKRESOWEGO lub DODATKOWEGO) |
|||
|
WAŻNA INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW KART KRYPTOGRAFICZNYCH Z
OPROGRAMOWANIEM ENCARD |
|||
|
Przypominamy (p. www.japa.com.pl: 2016-07-01 i 2014-12-20), że program antywirusowy AVAST FREE może powodować uszkodzenie programu SKP PRO blokujšc zapis danych konfiguracyjnych do pliku na dysku lokalnym. W celu naprawy problemu należy skonfigurować wykluczenia ze skanowania dla folderu z oprogramowaniem, domylnie: C:\SKP 2002 (w wersji sieciowej wykluczenie powinno dotyczyć również folderu serwera).
|
||
|
PRZED PIERWSZYM URUCHOMIENIEM SKP PRO
CERTYFIKATY
CEPIK (instrukcja generowania certyfikatów do CEPIK)
|