Uzyskaj dostep do wszystkich treści!

Zaloguj się Nawiąż współpracę



Oświadczenia, Wyroki

Tu wykonasz badanie techniczne

Pojazdy

Wyposażanie skp

Wyposażenie warsztatów i ASO

Szkolenia

Prawo

Projekty aktów prawnych

Serwis informacyjny

Zasady techniki prawodawczej

 

WYKAZ PRAC LEGISLACYJNYCH MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU

dotyczących stacji kontroli pojazdów

 

L.p. Tytuł projektu rozporządzenia wraz z podstawą prawną Istota rozwiązań zawartych w projekcie rozporządzenia oraz przyczyna i potrzeba ich wprowadzenia Imię, nazwisko, stanowisko lub funkcja osoby odpowiedzialnej za opracowanie projektu rozporządzenia Termin wydania rozporządzenia (przewidywany)/ Termin wejścia w życie (przewidywany) Przyczyny rezygnacji z prac nad projektem rozporządzenia Uwagi/ Tytuł rozporządzenia, data podpisania oraz publikator
1. 2. 3.  4. 5.  6.  7. 
198. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów Podstawa prawna: art. 84a ust. 1 pkt 3 lit b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) Nowelizacja rozporządzenia spowodowana będzie koniecznością dostosowania cennika za badania techniczne do obecnie procedowanego rozporządzenia MTBiGM w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.
Istotą nowelizacji są zmiany w systemie pobierania opłat za badania techniczne pojazdów, na skutek konieczności ich dostosowania do obecnie procedowanego rozporządzenia MTBiGM w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach, wdrażającego przepisy prawa UE, tj. dyrektywy 2010/48/UE dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę 2009/40/WE w sprawie badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep.
Tina Lewandowska Departament Transportu Drogowego Zbigniew Rynasiewicz (sekretarz stanu) grudzień 2014 r.    
 447.  Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2012 r. poz. 996 i Dz. U. z 2013 r. poz. 1675)

Podstawa prawna:
art. 81 ust. 15 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późn.. zm.)

W związku z rozpoczęciem prac legislacyjnych nad nowym rozporządzeniem w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów i zmianą podejścia w zakresie struktury cennika badań technicznych, zachodzi potrzeba równoczesnego procedowania zmian w przepisach dotyczących badań technicznych pojazdów. Zmiany dotyczą m.in. obszaru zakresu przeprowadzania badań okresowych, jak również niektórych dodatkowych badań technicznych pojazdów. Wynika to chociażby z włączenia sprawdzenia dodatkowych warunków technicznych do zakresu okresowego badania technicznego.  

Agnieszka Rajska-Stasiak
(specjalista)
Departament Transportu Drogowego 

Michał Krasowski
(specjalista)
Departament Transportu Drogowego
Zbigniew Rynasiewicz
(sekretarz stanu)

 IV kwartał 2014 r.    
451.  

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
Podstawa prawna:
art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.)

Powołany przez ministra właściwego do spraw transportu m.in. na wniosek Głównego Inspektora Transportu Drogowego zespół roboczy ad-hoc, ds. warunków technicznych pojazdów, w ramach prowadzonych prac wykazał potrzebę uaktualnienia przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 951 i 1720), w szczególności w zakresie uregulowań dotyczących dopuszczalnej masy całkowitej, nacisków osi oraz wymiarów pojazdu. Mając na uwadze, że warunki techniczne pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym w zakresie ich dopuszczalnych wymiarów, mas i nacisków osi powinny uwzględniać postęp motoryzacji oraz obejmować dowolne konfiguracje pojazdów, przygotowany projekt rozporządzenia kompleksowo reguluje te kwestie. Pozwoli to na wyeliminowanie sytuacji, w której brak jest skutecznych narzędzi w walce organów kontroli ruchu drogowego z przeciążonymi pojazdami i zespołami pojazdów powodującymi degradację infrastruktury drogowej, których dopuszczalne wartości mas i nacisków osi nie są ujęte w obecnym rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów, jak również w walce z nieuczciwą konkurencją w tras porce drogowym towarów, powodowaną przez przewoźników drogowych będących użytkownikami takich pojazdów.

Ponadto w ramach prowadzonych prac przy udziale jednostek badawczych (m.in. ITS, PIMOT, PIMB, ITP.) stwierdzono także, że uzasadnione jest dostosowanie omawianych przepisów do wymagań obowiązujących w całopojazdowej homologacji typu, aby zapobiec sytuacjom, w których wspólnotowe wymagana homologacyjne pojazdów będą różne niż krajowe warunki techniczne pojazdów (np. barwa świateł pozycyjnych pojazdach kategorii L) oraz uaktualnienia projektowanych przepisów do obowiązujących Rozporządzeń UE i Regulaminów EKG ONZ. Projekt uwzględnia także propozycje uregulowania innych istotnych kwestii z zakresu warunków technicznych pojazdów (np. wymiary wyjść, przejść, siedzeń oraz dostępów między siedzeniami w autobusach) zgłaszanych przez jednostki/podmioty do ministra właściwego do spraw transportu.
Projekt reguluje także kwestię dopuszczenia przewozu kontenerów 45 stopowych w operacjach transportu intermodalnego (transportu kombinowanego) i ułatwień dla tego rodzaju transportu jako postulat branży logistycznej (m.in. Polskiej Izby Spedycji i Logistyki), wprowadzając rozwiązania zbieżne z tymi określonymi w projekcie zmiany Dyrektywy 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiającej dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalnie dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym. Należy wspomnieć, że dopuszczanie jednostek transportu intermodalnego (m.in. kontenerów i wymiennych nadwozi o długości 45 stóp) z dopuszczalną masą całkowitą zespołu pojazdów wynoszącą 44 tony ma już zastosowanie winnych państwach członkowskich UE, w tym Niemczech.

 

Maciej Bożyk (główny specjalista)
Michał Krasowski (specjalista)
Departament Transportu Drogowego
Zbigniew Rynasiewicz (sekretarz stanu)

 czerwiec 2015 r.    
455.  

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
Podstawa prawna:
art. 76 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.)

 

Potrzeba nowelizacji dotychczasowego rozporządzenia związana jest z:

  1. dostosowaniem do ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 312),
  2. uchwałą nr 116/2014 Rady Ministrów z dnia 16 czerwca 2014 r. w sprawie związania Rzeczypospolitej Polskiej Porozumieniem wykonawczym między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statucie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie rejestracji i badań technicznych pojazdów prywatnych, przez jego podpisanie,
  3. wprowadzeniem możliwości sprawdzania przez organy akcyzy i cła przed rejestracją pojazdu – stosownie do inicjatywy MF i prowadzonych uzgodnień w tej sprawie,
  4. wnioskami wpływającymi do MIiR w ostatnim roku o uzupełnienie niektórych przepisów.
 

Magdalena Kałużna-Maciołek
(starszy specjalista)
Departament Transportu Drogowego
Barbara Plak-Nowicka
(naczelnik wydziału)
Departament Transportu Drogowego
Zbigniew Rynasiewicz
(sekretarz stanu)

 grudzień 2014 r./ 1 stycznia 2015 r.    
456.  

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów
Podstawa prawna:
art. 76 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym 

(Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.)

 

Potrzeba nowelizacji dotychczasowego rozporządzenia związana jest z:

  1. dostosowaniem do ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 312),
  2. uchwałą nr 116/2014 Rady Ministrów z dnia 16 czerwca 2014 r. w sprawie związania Rzeczypospolitej Polskiej Porozumieniem wykonawczym między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statucie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie rejestracji i badań technicznych pojazdów prywatnych, przez jego podpisanie, 
  3. wprowadzeniem możliwości sprawdzania przez organy akcyzy i cła przed rejestracją pojazdu – stosownie do inicjatywy MF i prowadzonych uzgodnień w tej sprawie,
  4. wnioskami wpływającymi do MIiR w ostatnim roku o uzupełnienie niektórych przepisów.
 

Łukasz Mucha
(starszy specjalista)
Departament Transportu Drogowego 

Barbara Plak-Nowicka
(naczelnik wydziału)
Departament Transportu Drogowego
Zbigniew Rynasiewicz
(sekretarz stanu)

 grudzień 2014 r./ 1 stycznia 2015 r.    
471.  

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 951 i 1720)
Podstawa prawna:
art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.)

 

W celu pilnego wykonania wyroku w sprawie C-639/11, z uwzględnieniem stanu prawnego obowiązującego w tym temacie w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej (UE), proponuje się dopuszczenie w Polsce określonych pojazdów przystosowanych konstrukcyjnie do ruchu lewostronnego w drodze nowelizacji dwóch aktów wykonawczych do ustawy Prawo o ruchu drogowym, tj. rozporządzeń w sprawie:

  • warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, oraz
  • zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.

Mając na względzie, iż wyrok odnosi się jedynie do samochodów osobowych, dopuszczeniu pojazdów przystosowanych konstrukcyjnie do ruchu lewostronnego podlegałyby nowe i używane pojazdy kategorii M1. Wskazane powyżej pojazdy jako nowe powinny być objęte świadectwem homologacji typu WE pojazdu, w przypadku pojazdów używanych istniałby wymóg poprzedniej rejestracji w jednym z krajów członkowskich UE. Ponadto pojazdy te powinny zostać dostosowane do ruchu prawostronnego w zakresie świateł, lusterek oraz prędkościomierza, co byłoby weryfikowane w drodze okresowego badania technicznego przeprowadzanego po raz pierwszy przed ich pierwszą rejestracją na terytorium RP, o którym mowa w art. 81 ust. 3. ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dodatkowo w pojeździe przystosowanym do ruchu lewostronnego sprawdzane byłoby zapewnienie kierowcy odpowiedniego pola widzenia, na podstawie nowego załącznika dodanego do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych.

Zakres okresowego badania technicznego w odniesieniu do pojazdów, o których mowa w art. 81 ust. 4 ustawy, byłby ograniczony do sprawdzenia pojazdu w zakresie identyfikacji i dostosowania technicznego. W pozostałych przypadkach przeprowadzane byłoby okresowe badanie techniczne pojazdu w pełnym zakresie.

 

Michał Krasowski (specjalista)
Departament Transportu Drogowego
Zbigniew Rynasiewicz
(sekretarz stanu)

 I kwartał 2015 r.    
472.  

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2012 r. poz. 996 oraz z 2013 r. poz. 1675)
Podstawa prawna:
art. 81 ust.15 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.)

 

W celu pilnego wykonania wyroku w sprawie C-639/11, z uwzględnieniem stanu prawnego obowiązującego w tym temacie w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej (UE), proponuje się dopuszczenie w Polsce określonych pojazdów przystosowanych konstrukcyjnie do ruchu lewostronnego w drodze nowelizacji dwóch aktów wykonawczych do ustawy Prawo o ruchu drogowym, tj. rozporządzeń w sprawie:

  • warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, oraz
  • zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.

Mając na względzie, iż wyrok odnosi się jedynie do samochodów osobowych, dopuszczeniu pojazdów przystosowanych konstrukcyjnie do ruchu lewostronnego podlegałyby nowe i używane pojazdy kategorii M1. Wskazane powyżej pojazdy jako nowe powinny być objęte świadectwem homologacji typu WE pojazdu, w przypadku pojazdów używanych istniałby wymóg poprzedniej rejestracji w jednym z krajów członkowskich UE. Ponadto pojazdy te powinny zostać dostosowane do ruchu prawostronnego w zakresie świateł, lusterek oraz prędkościomierza, co byłoby weryfikowane w drodze okresowego badania technicznego przeprowadzanego po raz pierwszy przed ich pierwszą rejestracją na terytorium RP, o którym mowa w art. 81 ust. 3. ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dodatkowo w pojeździe przystosowanym do ruchu lewostronnego sprawdzane byłoby zapewnienie kierowcy odpowiedniego pola widzenia, na podstawie nowego załącznika dodanego do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych.

Zakres okresowego badania technicznego w odniesieniu do pojazdów, o których mowa w art. 81 ust. 4 ustawy, byłby ograniczony do sprawdzenia pojazdu w zakresie identyfikacji i dostosowania technicznego. W pozostałych przypadkach przeprowadzane byłoby okresowe badanie techniczne pojazdu w pełnym zakresie.

 

Michał Krasowski (specjalista)
Departament Transportu Drogowego
Zbigniew Rynasiewicz
(sekretarz stanu)

 I kwartał 2015 r.    

 

Źródło - Wykaz prac legislacyjnych Ministra Infrastruktury i Rozwoju